
19-06-2012, 15:45
|
 |
Forum junkie
|
|
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
|
|
valse lucht, naam zegt het al; vals voor je motorloop dus.
In de meeste gevallen is het lucht dat na de gasklep binnen komt. Dit kan het motormanagement niet bijregelen.
Als het warm is overigens wel enigszins. Lambda zal dan meten dat er teveel zuurstof in de uitlaatgassen zit, en dat dus bijregelen.
Bij motoren met een luchtmassameter is dit effect groter. Alles wat na de luchtmassameter aan lucht bijkomt (in de vorm van valse lucht) kan het motormanagement niet bijregelen. Motor gaat eerder in noodloop dan dat het bijgeregeld wordt. Blijft dus merkbaar.
Overigens heeft niet elke auto een carterontluchting op de klepdeksel zitten.
Oliedop zuigt zich niet vast. De onderdruk van de carterontluchting is niet zo heel sterk. Je merkt iets meer weerstand. maar echt vastzuigen heb ik nooit gemerkt.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
|