View Single Post
  #31  
Old 22-06-2012, 04:21
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

zet je gas maar weer rijker. jij staat veel te arm nu (je moet wel afregelen met een 4gas meter aan de uitlaat en niet zomaar dichtschroeven. (ik regel ook af op het toestel).

je motor heeft een 3 tal mogelijke werkingsniveau's:

-je auto loopt iets te rijk, is standaard zo voor benzine carb motoren als je volgas geeft, veiligste omgeving voor de motor, benzine koelt de inlaat/cilinderkop, auto gaat deftig voorruit, kan je heel lang mee rijden

-je auto loopt neutraal, de zuinigste omgeving (injectie werkt hierin), optimaal optrekken zonder schade aan de motor

-je auto loopt te arm, als je hier perfect staat, heb je de zuinigste werking van allemaal, trekt je auto harder op, MAAAAR kans op pingelen van de motor, overhitting motor, kleppen verbranden, gaten in je zuigers branden...
kans om binnen de 100km een kapot blok te hebben.

je bent nu ook een mercedes sportcoupé aan het vergelijken met een golf 1.6automaat.
een kleinere motor is NIET noodzakelijk zuiniger dan een grote motor. een grote motor heeft weinig moeite om voorruit te gaan en kan met beperkte energie een bepaalde snelheid halen.
een kleine motor heeft hier meer moeite mee, wat doen fabrikanten om even snel in het verkeer dan mee te gaan, is kleine wielen steken, kleine eindverhouding in de versnellingsbak, kleinere versnellingen ...
(beetje zoals met uwe fiets op lichtere versnelling rijden).

je gaat even snel mee, maar je auto draait op een zelfde snelheid meer toeren.
jij hebt ook nog een automaat, die is dik met 5-10pk weg.
als je 70pk hebt, en er 10 verliesd aan de automaat, is dit een groter invloed dan een dikke motor automaat. als die 150pk heeft en er 10verliesd over de automaat, who cares.

om zuinger te rijden moet je:
makkelijker en meer mengsel in de motor krijgen. op LPG heb je voordeel dat een rijker mengsel je motor NIET koelt. is gewoon verspilling van LPG.
LPG pingeld zo snel niet doordat het hoger octaangehalte is.
dus kan je bij LPG de boel afregelen zodat je tussen de 1e en de 2e werking zit zoals ik hierboven beschreed. t moet dan wel goed gebeuren

bij plaatsten sportluchtfilter, de LPG opnieuw afregelen aan 4gas tester.
als je op cruizesnelheid een beetje arm loopt, dat kan geen kwaad voor de auto.
als je op VOLGAS te arm loopt (dat heb jij nu wel, vandaar dat die zo inhoud), dan ga je schade krijgen aan het blok.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote