
17-08-2012, 13:15
|
 |
Postwhore
|
|
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
|
|
ik zou goed gaan afwegen hoeveel je die gebruikt.
stel dat die 1:12 doet op benzine, en 1:8 a 1:10 op gas.
1000km kost je 80liter benzine of in het ergste geval een 120liter gas.
met de huidige prijzen kost dit je 130€ benzine of 60-70€ gas.
stel dat je er 10 000km mee doet op een jaar, kost je dat 1300€ benzine of 600-700€ LPG. een deftige installatie (in belgie) kost je vlotjes 1500 a 2000€ en duurt het een 2.5-3tal jaar of 25-30 000km voor je dat eruit haalt.
als je maar 5000km rijd per jaar duur het 2 keer zolang.
ik doe zo een 1500-2000km per jaar met de dodge. er kan 96liter benzine in, of 128liter LPG. ik verbruik zo een 25-30liter of 1:3 (op beide t zelfde, want ontsteking werd aangepast voor idealer te staan op LPG).
1000km bij mij kost 500€ benzine of 180€ aan LPG.
elke 6jaar moet ik mijn installatie vernieuwe, zijnde tanken herkeuren, nieuwe vulslangen en nippels, en auto 3weken buiten strijd. kostprijs 1000€ elke 6jaar. dit komt op een 200€/jaar uit, dus dat haal ik er op 1000km vlotjes uit.
voor een kleine wagen als een golf/jetta met een kleine motor, zou ik de investering niet doen. het verschil is te klein. wil je goedkoop veel km's doen, neem dan een diesel (mijn golf 2 1.6D verbruikt gemiddeld 3.8L/100km, berekent over 20 000km. ding kost me 55-60€/1000km
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
|