06-10-2012, 10:57
|
 |
VW Enthousiast
|
|
|
|
Problemen gereviseerde DX...
Ik heb vorig jaar een motor gekocht bij Bolku voor mijn gerestaureerde type 1 GTI. Een 1.9 DX motor. Best aardig geld voor betaald in de hoop een goede motor te hebben.
Sinds die tijd heb ik er 2000km mee gereden tot vorige week. Ik rij altijd netjes warm tot de olie 80 graden is. De opbrengst van de K-Jetronic is goed. Bij 1000 km netjes olie ververst en vorige week bij 2000 nog een keer voor dat ik een rit ging maken van 3000km naar Oostenrijk een toertocht.
Wat mij voor de rit al was opgevallen, was dat de motor koud een raar tikkend geluid maakt. Geen geluid van stoters, het is maar 1 cilinder zo klinkt het Dat was de monteur bij het verversen van de olie ook opgevallen en een bevriende monteur gaf ook aan dat dat niet goed was. Zij zeggen een kantelende zuiger.
Dat geluid hoor ik vanaf het begin en weet het eerst aan het feit dat de motor nog moest inlopen. Overigens klinkt de motor op toeren ook vrij rauw, meer dan ik gewend ben van een DX motor, zeker bij hogere toerentallen.
Wat mij tijdens snelle ritten in Duitsland opvalt is dat de motor met pijn en moeite boven de 5200 toeren komt.
De trekkracht onderin is goed, zoals ween 1.9 zou moeten zijn, echter in echte km kom ik niet boven de 175km/u.
Daarnaast lekt de motor flink olie. Het is meer dan zweten, na een nacht staan ligt er een plek van 10cm doorsnee onder de auto.
De motor gebruikt ook redelijk wat olie 1 ltr op de 2000km.
Bolku geeft geen garantie op z'n geleverde motoren. En reageert ook niet op mijn vragen. Ik heb er behoorlijk de ziekte in.... Wat nu?
Golf V GTI DSG
Golf IV GTI TDI JD
etc...
|