Het eerste wat ik gedaan heb na het plaatsen van het nieuwe injectie systeem is de injectoren (onderling) testen op inspuitdebiet, spuitvorm, lekkage,..
Dit doe je dus door het pomprelais (meestal 67, 80 of 167) te overbruggen met een schakelaar zodat je de injectoren kan laten inspuiten zonder lopende motor.
Hiervoor hef je de hefboom met ronde plaat (mechanische luchtmassa meter) onder de rubber kap op met een magneet om de hoeveelheid benzine te regelen.
Toen heb ik meteen een raar fenomeen en probleem vastgesteld! De injectoren spoten benzine met de hefboom in ruststand! Hierdoor was de auto niet te starten omdat de bougies meteen worden natgespoten met benzine.
Ik heb lang gezocht om dit op te lossen en alls gecheckt op vuil of oxidatie (o.a. de regelplunjer in de verder zoals hieronder). Maar alles zag er normaal of nieuw uit.
Ook gecheckt of de benzine druk ergens te hoog (of te laag) was:
-Systeem druk (wordt geregeld door de fuel pressure regulator = dikke schroef in de verdeler) dient rond 5 bar te zitten: ik had 4.9bar wat goed is.
-Controle druk (wordt geregeld door de WUR) dient tussen 3.4 en 3.8 bar te zitten: ik had 3.6bar dus goed.
Dan na lang zoeken en testen uitgekomen op de CO% afstelschroef (bepaald de positie tussen de hefboom en regelplunjer), die zat zo diep ingeschroefd dat de plunjer benzine doorliet met de hefboom in ruststand (dus de ‘geen gas’ positie). Ik heb maar liefst 16 halve toeren moeten terugdraaien toen de injectoren plots stopten met injecteren, probleem dus opgelost!!
(kvraag me af welke prutser met die schroef heeft gespeeld)
Toen starte de auto eindelijk en draaide mooi op 4 cilinders.
Enigste wat ik dus nog moest doen is CO% en stationair toerentaal afstellen.
Hiervoor heb je een CO meter nodig (en eventueel een stroboscoop lamp voor het toerental). Ik heb beide geleend van kennis.
- CO% heb ik op 2.0% gezet na aanraden op het engelse clubgti forum. Volgens de manuals moet hij op 1.5%. Ik ga beiden eens uit proberen.
Je moet hiervoor de carterverluchtingsslang op de luchtfilterdoos los maken (zodat enkel verse lucht binnenkomt) en de 2e uitgang van je uitlaat tijdelijk afsluiten.
- Toerental moet tussen 900 en 1000 tpm. Dit moet worden afgesteld met de ISV (idle stabilisation valve) afgeschakeld (wit stekkertje met rood/zwarte draad naast je ontstekingsbobine)
Beide afstellingen doe je met warme motor (olie 80°c) en elektrische apparatuur af. De koelingsventilator mag ook niet draaien.