View Single Post
Old 18-11-2012, 22:02
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie

Ik snap precies wat je bedoelt, eigenlijk heeft/is elke auto ook een kooi. Vooral bij de nieuwere auto's zijn er met de moderne hss stalen gecombineerd met inverter puntlas technieken geweldig stevige kooi contructies gemaakt. Dit is niet te vergelijken met de carroseriƫn uit de tijd van jouw/onze golfjes.

Een goed voorbeeld is de smart. Deze auto is ook gebouwt met zo'n oersterke kooi, alleen heeft deze daarbuiten maar weinig materiaal om de klap op te vangen. Hierdoor zal je eigenlijk nooit beknelt raken maar door de grote krachten van het snel tot stilstand komen bestaat de kans dat je ingewanden het niet aankunnen en je inwendige bloeding kunt krijgen.

Dit is inderdaad het risico van het vak maar een beetje kreukelzone voor de kooi vangt al een hoop krachten op.

Maar wat ik me wel afvraag is, omdat je tegenwoordig steeds vaker de nieuwe type motorsteunen op de voorste poten worden gelast, of dit wel zo verstandig is, ik heb namelijke geleerd nooit het materiaal te mogen stoken of grote laswerken aan de poten te verricht. Dit vanwegen het opvangen van de krachten doormiddel van het kreukelen, die bij een impact van voren komen.

Ik heb wel eens beelden gezien van een oud type volvo waar de complete voorpoot door het schutbord heen, de auto zelf in werd gedrukt. Deze voorpoot was op de beunmanier flinkt opgestookt en recht getrokken, hierdoor was hij zo hard geworden dat hij niet meer kon opkreukelen.

Quote:
Originally Posted by DutchBuild
Goede vraag en ik zal dit zo goed mogelijk uit proberen te leggen. Je kan hier namelijk hele boeken over schrijven omdat er heel veel factoren zijn die meetellen, zoals dat je de motor met de rood gloeiende turbo ook niet opschoot wil krijgen terwijl je vast gesnoerd zit in een 6-punts-gordel en geen kant op kan omdat je een kooi om je heen hebt, om maar 1 voorbeeld te noemen

Een race-auto is niet gebaseerd op kreukelzone, maar heeft een kooi-constructie die zo sterk mogelijk moet zijn.
Een kreukelzone is veilig tot een bepaalde snelheid en die is niet zo hoog als dat je zou denken.
In veel landen is het verboden om een kooi in de auto te hebben voor straatgebruik. Dit omdat dit wel veilig is voor deze inzittende, maar niet voor je medemens als voetganger, motorrijder enz. Die zullen vol op de kooi klappen zonder dat er wat word opgevangen.
Tot aan de voor-poten heeft hij de kreukelzone en geld ook ook voor de achterzijde. Daar tussen zit de kooi die de inzittende moet beschermen.
Bij een race-auto zitten de inzittende compleet vastgesnoerd in een 6-punts gordel om bij een aanrijding niet in aanraking te komen met de buizen van de kooi en moet dus zo sterk mogelijk om hun heen zitten. Het is dus net als met een gordel of airbag. Vaak is dit veiliger, maar niet altijd
Daarnaast moet je de auto zo stijf mogelijk maken voor een betere wegligging met de kunst om dit te doen met zo min mogelijk materiaal om gewicht te besparen wat ook weer nadelig is voor een race-auto. De vorm van een kooi is bepaald door de jaren heen en wordt elk jaar herzien. Deze vorm en soort materiaal enz is vast gesteld. Ook mag deze niet voorbij de voor en achterpoten doorgetroken worden om veiligheidsredenen.
Bij een aanrijding met zo'n stijve kooi is het hopen dat de klap kan worden opgevangen door waar je tegenaan rijd omdat anders alle g-krachten op het lichaam en kooiconstructie komt wat ook erg gevaarlijk is natuurlijk.
Er is er dit weekeinde nog 1 gesneuveld hier door helaas. Je kan iets zo veilig mogelijk maken, maar je kan niks uitsluiten natuurlijk. Een race-auto is veel veiliger met een kooi enz dan een straatauto met alle airbags enz, alleen vangt die met de kooi niks op van de tegenpartij en zou iedereen een half uur bezig zijn om in- of uit te stappen en met een helm, racepak, en hans-systeem rond moeten rijden

Dit is een typisch voorbeeld van een ongeluk die mee lijkt te vallen, maar het lichaam toch bezwijkt door de veel te hoge g-krachten. Dit is geen oud filmpje, maar van vorige week met een auto die aan alle nieuwe eisen voldoet:

Linkie
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote