Quote:
Originally Posted by Arnaud
Nou... nergens om maar ik denk dat de gemiddelde C-Kadett minder ernstig rot dat de vroege Golfjes 1! De C-Kadett was zelfs beter beschermd tegen roest dan zijn opvolger, de D-Kadett.
|
die konden er ook wat van hoor..maar een Kadett hoorde toen wel tot een andere doelgroep
iemand stapte toendertijd gewoon van een A in een nieuwe C ,vervolgens in een D (echt rommel overigens ,de 1,3 was echt een kak blok toen),
Jan met de pet zeg maar die om de paar jaar gewoon spaarde voor een nieuw Kadettje of een jonge 2e hands..
mijn opa deed het zo ,mijn vader ook etc ,Opel werd hier in Nederland eigenlijk niet zo beschouwd als een sportieve auto..zelfs een B kadett rallye werd gewoon verkocht met een 1100 blok evt ,een Sr ascona was nie meer dan een 1,6 1,9 met wat oorlogsstriping en wat details..
de aantallen c kadett GT/e die hier in NL toendertijd verkocht zijn wegen totaal niet op tegen de Golf 1 GTI (C1,zwart /geel al helemaal niet)
en was eigenlijk niet meer dan een homologatieobject voor de rallysport (w rorhl)..
terwijl de Golf GTI een revolutionair concept was, voorwielaandrijving, injectiemotor,3e deur..en in 1ste instantie nooit de bedoeling was ..
echter ontwikkeld door een stel Volkswageningenieurs in grotendeels hun vrije tijd..
we schrijven 1974/75/76 heee..oliecrisis ,ellende etc ..'behoefte' aan zoiets was not done toen...(bmw 2002 turbo bijv)
maar..het feit is wel dat om een golfje uit de eerste bouwjaren goed te restaureren je met meerdere problemen zit
1.onderdelen voor de eerste jaren zijn niet/nauwelijks te krijgen
2.roest ,heeeel veel roest
3.vakmanschap..kun je iets zelf niet moet je uitbesteden..->kost klauwen met geld.en nog maar de vraag of het dan netjes is etc
4.ruimte om te werken..op straat kun je niks
5. onzaggelijk veel geduld en tijd
en dan nog ..als je dadelijk grofweg 10-15000 € in een bijv 1100 swallowtail hebt zitten...heb je nog maar een oud Golfje..dat klote remt ,niet vooruit te slaan is,lawaaig is (4 bak) kortom spartaans
ik was ooit bij Bart Holland..die had een top gerestaureerde 2cv staan ,daar zat 40.000 gulden werk in .ding was ook mooier dan nieuw
maar de opdrachtgever kon uiteindelijk door omstandigheden dat niet meer betalen..dus bleef het eendje gewoon staan..(geen geld geen auto)
een medewerker aldaar zei nog toen; 'als de tent hier affikt ,duw ik dat ding gelijk boven de haard..dan heb ik er tenminste nog 3/4e taxatiewaarde van'
hoop dat e.e.a zo duidelijk is...de moraal van het verhaal...
het weegt niet op (nog niet)..
en zelfs bij duurdere auto's is er een wereld van verschil...
ik was ooit op de beurs in Antwerpen...er stonden 2 Gullwing Mercedessen toen..waarvan 1 de ex van Charles Bronsson...die was zomaar even 3 ton meer waard...