View Single Post
  #1  
Old 19-12-2012, 13:02
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default Revisie Pierburg 2EE carburateur

Voor MTyn ben ik een Pierburg 2EE carburateur (ingebouwd in een Golf 2 met PN motor) aan het reviseren. Van de voortgang zet ik hier wat foto's neer ter lering ende vermaak.

De Golf van MTyn liep stationair niet erg stabiel en schommelde tussen 800 en 1100 1/min. Tijdens het rijden viel de motor uit bij het intrappen van de koppeling bij bijvoorbeeld een stoplicht. Dit zal een aantal van jullie vast bekend voorkomen.

Ondanks alle vooroordelen over Pierburg carburateurs, zijn het erg fijne dingen mits ze goed onderhouden en afgesteld zijn.

Dit is de carburateur uitgebouwd in de oude staat:




De carburateur zit onder de olie, benzineaanslag, roet en corrosie. Dit zit zowel zichtbaar op de buitenkant als binnenin alle (gecalibreerde) kanaaltjes. Deze verontreiniging kan allerlei rare problemen veroorzaken en maakt het haast onmogelijk om hem fatsoenlijk af te stellen.

Ik heb de carburateur onderdeel voor onderdeel uit elkaar gehaald om goed schoon te kunnen maken.

Het bovenstuk met zoveel mogelijk verwijderd: de sproeiers en de chokeklep heb ik laten zitten omdat die erg kwetsbaar zijn. De ultrasoon reiniger maakt de kanaaltjes eronder wel schoon. Wanneer hij heel erg vuil is zou je ook deze kunnen demonteren.





Het onderstuk met in de kamer een laagje aangekoekte benzine: ik heb ervoor gekozen de vlinders op hun plaats te houden, zodat ik de basisafstelling van de carb niet opnieuw hoef te doen. Bij zeer ernstige vervuiling is dit wel aan te bevelen, maar ook hier komt de ultrasoon in alle hoekjes en gaatjes.





Dit onderdrukdoosje opent bij hoge belasting het tweede kanaal en is nog mooi dicht, alleen een beetje vies:



De gasregelaar regelt de stand van de gasklep in elke situatie. Deze functioneerde nog zoals het hoort:



De beugel met zowel de gasklep potentiometer als de chokeklep/smoorklep regelaar. De eerste meet de huidige stand van de gasklep (en daarmee ook de snelheid van openen) en de tweede regelt de stand van de smoorklep en zo het CO aan de hand van de situatie en de gemeten waarde door de lambda sonde.



En daarnaast heel veel losse onderdeeltjes: De twee verstuivers die midden in de twee kanalen zitten. Linksboven de CO stelschroef (deze mistte het rubbertje overigens wat de afstelling niet ten goede komt). De ontluchtingsafsluiter, het zeefje, de brandstofkamer ontluchting, de pakking tussen boven- en onderstuk, de drie lange bouten waarmee de carb aan het spruitstuk vast zit, de vier boutjes waarmee onder- en bovenstuk met elkaar verbonden zijn en twee verwarmingselementjes voor de schachten:





Als eerste heb ik zoveel mogelijk van het ergste vuil verwijderd met een beetje diesel. De ergste olie en aanslag gaat er dan al af en zorgt ervoor dat de ultrasoon beter zijn werk doet (en het water niet zo snel vuil wordt). Daarna is bijna alles (op de kwetsbare potjes na) in de ultrasoon reiniger gegaan met een mild oplosmiddel omdat het hier veelal om lichte metalen gaat. Het resultaat mag er wel wezen denk ik:



Al het vuil is uit het bovenstuk en de aansturing van de smoorklep is weer helemaal schoon en vrij van verkleuring:



Ook de kamer van het onderstuk is weer schoon en de veer van de gasklep glimt weer mooi:



De diverse boutjes zien er weer als nieuw uit! het werkt erg fijn bij het in elkaar zetten, wanneer je nog weet welke boutjes waarbij hoorden...





Dit zijn de onderdelen dit ik niet wilde hergebruiken en dus vervangen moeten worden:



De nieuwe pakkingset is inmiddels binnen en het in elkaar zetten kan beginnen:



Na wat schroefwerk en waar-hoort-dit-ook-al-weer momenten, zit de carburateur al weer vlot in elkaar. Je kan heel eenvoudig alles er op schroeven, geen afstelling nodig. Het rubbertje rond de stelschroef zit er weer netjes op met een beetje vet en die draait nu enorm soepel. Dat gaat schelen met afstellen!!







Nu de carburateur weer op zijn plaats in de auto en het afstellen kan beginnen:



Het afstellen ging nu heel eenvoudig. De auto startte nadat de kamer weer vol benzine zat en bleef meteen al netjes lopen. Warmloop ging goed en na afstellen loopt hij netjes 900 1/min +- 20. Heel stabiel. Het CO zit ook in het regelbereik en de auto rijdt als nieuw...

MTyn: Wanneer kom je kijken??
Reply With Quote