Thread: Carbon
View Single Post
  #17  
Old 30-12-2012, 12:03
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Quote:
Originally Posted by M1974
Pim had/heeft inderdaad veel carbon op zijn Mk1. Het meeste door de jaren heen verzameld. Op meetings en beurzen gekocht. Soms via internet wat besteld en ook wat spullen laten lamineren bij verschillende bedrijven en handige particulieren.
De structuur, vezelrichting, pasvorm, etc. Was dan ook niet altijd super. Leuk voor het eerste gezicht, en totaalplaatje op afstand. Pim heeft in zijn zoektocht naar carbon ook veel uiteindelijk onbruikbare spullen ontvangen die eigenlijk zo de prullenbak inkonden en dan is eigenlijk iedere euro die je betaald hebt er 1 te veel.

Wil je echte 100% mooie spullen, dan zou ik niet zo snel via internet of e-bay naar een auto styling bedrijfje stappen. De ervaringen die ik hoor zijn gewoon niet echt goed. Spullen die niet geleverd worden, knoeiwerk, pasvorm die slecht is, enz.

Van het werk ken ik Solico. Www.solico.nl dit is een engineeringsbureau gespecialiseerd in ontwerpen van en met fiber versterkte materialen, ook carbon.
Wellicht kun je daar eens informeren naar andere kanalen die carbon delen kunnen maken, die naast mooi ook nog functioneel kunnen zijn, met ingegoten bevestigingspunten, enz.
Let op er zal een stevig prijskaartje aanhangen. Want het is een tijdrovend maatwerkklusje, waarbij de materialen ook nog duur zijn. Verwerken vereist vakkennis en een werkplaats met de juiste gereedschappen en faciliteiten.

Bedenk dus of je dat wel uit wil geven om "gewoon" je dof geworden plastic delen te vervangen.
Een frisse nieuwe plastic trim, al dan niet orgineel vw zal goedkoper zijn.


Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Behalve bij het stukje van de auto van Pim-VW want die heb ik nog nooit gezien.

Bij mijn onderneming is het mijn vader die dit werk doet. Hij werkt al tientallen jaren in deze business en dan met name aerospace. En een kennis van mijn vader zit in de automotive tak van deze branche.
Zonder vakmanschap en de juiste connecties kom je er simpelweg niet. Voor de leek zijn de spullen niet te betalen. En zonder de feeling en tricks komt het niet tot het juiste eindproduct.

Om de kosten een beetje binnen de perken te houden passen wij eigenlijk 3 verschillende verwerkingsmethode toe.
Alles gaat met het resin infusion princiepe alleen zo krijg je echt strakke producten (welke zelfs dan nog wel eens dof geschuurd moeten worden en gespoten met blanke lak).

Toepassing 1: Optische carbon, 1laag koolstofdoek de rest glasvezel.
Toepassing 2: Technisch carbon, alles uit koolstof opgebouwd dan wel niet met honingraad verstevigingen. maar hierbij wordt de optiek minder hoog in het vaandel genomen.
Toepassing 3: Technische carbon met optische eigenschappen. Alles uit koolstof dan wel niet met honingraad verstevigingen. Met de optische eigenschappen van toepassing 1.

Daarbij zijn de materialen die worden gebruikt ook niet echt bevorderlijk voor de gezondheid en ook vereist het een verwerken speciaal gereedschap en machines.

Daarbij is het vrij arbeidsintensief en tijdrovend werk wat er in combinatie met duren grondstoffen voor zorgt dat de uiteindelijke kostprijs inderdaad dusdanig is, dat deze producten alleen voor 'the chosen few' zijn weggelegd.

Voor info en vragen kun je altijd bij ons terecht.

Mvg, Pim
Reply With Quote