10-01-2013, 12:25
|
Forum Newbee
|
|
|
|
Quote:
Originally Posted by brittjan
Oke bedankt!
Schakelstangen enzovoort heb ik liggen van een sloopgolfje waar een 5 bak opzat, deze kan ik gewoon gebruiken veronderstel ik?
Is er nog iets anders wat mee vervangen moet worden, is er iets dat ik vergeet?
|
Combinatie van schakelstangen van 4 & 5 bak heb je nodig. Het deel wat aan de bak zit kan je gewoon van de oude 4-bak gebruiken. Een schakelstangrubber revisiesetje halen kost de wereld ook niet maar maakt een enorm verschil met schakelen.
Het pook gedeelte hoef je niet over te zetten. Even met twee man geduldig afstellen (1 onder de auto, 1 in de auto) en je hebt het zo voor elkaar. Schakelt heerlijk strak maar er is zat ruimte in het orginele 4bak mechaniek. Steek deze moeite eerder in het nameten van de synchro-ringen in je bak. Een 4t bak is enorm simpel uit elkaar te halen met het juiste gereedschap (grote poelietrekker, 12 kant torx, grote maten imbus) maar niks is zo verrot dan veel moeite voor een krakende bak. Hou er ook rekening mee dat wss de opstaande hevel naar ca 155mm??? moet worden verlengd.
Ik heb zelf een 4T achter mijn 1.6 benzine. Hou er rekening mee dat de auto er niet sneller van word, maar het wel lekker comfortabel en zuinig rijden is. 80 @ ca 2000 rpm, 130 @ 3200 rpm in mijn geval(benzine dus). Doorrijden op de snelweg betekend terug naar de 4. En deze is nog lang zat voor 180 / 190.