STOP, wacht met te gaan rommelen met de afstelling van je carb!
Het ligt 90% zeker aan je benzine pompje. Daar zit namelijk een membraan in dat hard wordt met de tijd en gaat scheuren. In plaats van dat er dan benzine uit komt, komt er benzine in de olie. Dat zie je dus niet. Maar de olie wordt dunner, smeert dus slechter. Temperatuur van de motor wordt dan minder constant, de motor slaat af als je gas los neemt na een tijdje constant bij een wat hogere snelheid gereden te hebben. Je zou het ook wel een beetje moeten ruiken. Denk dan niet aan een enorme benzine damp, maar gewoon een lichte benzine lucht.
Ik heb dit ook gehad bij mijn JB uit '83. Ik heb echt jaren rondgereden met een pompje dat niet helemaal dicht was. Hij heeft altijd wat gelekt en ik heb altijd wat van de symptomen gehad als ik hierboven schrijf. Ik wist nooit wat het was en dacht dat het blok gewoon niet zo goed meer was. Tegen het einde was het echt letterlijk met de hand bij het contact de snelweg af, want je wist gewoon zeker dat hij twintig meter verder op de afrit af zou slaan. Toen op een gegeven moment het lampje van de olie ging branden wegens te weinig oliedruk (logisch dat de druk weg valt wanneer je olie waterdun wordt), heb ik het gehele blok vervangen...

Het nieuwe blok had na twee weken precies hetzelfde probleem, maar ik wist dat dit blok goed was. Toen gaan zoeken en kwam bij de pomp terecht. Nieuw pompje Ã* dertig euro erop gezet en hij liep weer als een zonnetje.
Ik heb nu al verschillende mensen tegengekomen met ditzelfde probleem en hen geadviseerd het pompje te vervangen. Dat hebben ze gedaan, en iedere keer heeft het geholpen.
dus...
