View Single Post
  #25  
Old 01-04-2013, 15:27
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

en eens andere brandstof tanken.

ik had destijds een opel ascona 1.6, die haalde een 600-700km met een tank en moest veel plankgas rijden om nog maar voorruit te gaan, toen eens 98 in gedaan en het ding reedn ineens 900km met een tank.

iets erna heb ik zo een klein blokje onder de kap gevonden met 3 aansluitingen. langs de ene kant stong 95, langs de andere kant 98 (afhankelijk waarmee je rijd, moet je die omgekeerd aansluiten).

beste met die auto ooit was 1:18. motoren kunnen dus nogal sterk verschillen qua brandstof. als je nu op 98 rijd, giet er dan eens 95 in (of omgekeerd).

98 is klopvaster dan 95 maar bij een laagcompressie niet turboblok is dit overbodig. 98 ontbrand ook zo vlot niet
95 is zo klopvast niet en bij compressie's boven de 10:1 niet aan te raden, daarentegen ontbrand 95 wel heel snel en verbrand het ook snel (ontsteking kan later staan).

afhankelijk hoe jouw motor misschien is afgesteld, kan dit nog een invloed hebben (als de vorige eigenaar op brandstof x altijd reed, en die verdraaide zijn ontsteking iets totdat de auto beter reed, dan kan die nu nadelig rijden op brandstof y.
voor de rest is er geen betere, 98 is niet beter dan 95, en 95 is niet beter dan 98. ze hebben gewoon verschillende eigenschappen en dat presteerd beter in bepaalde motoren.
ik stel mijn ontsteking ook af op gevoel en rijeigenschappen. heb een capri 2.0 rijden van 78 die 1:12,5 doet
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote