Idd, de monteur vertelde me ook al dat het weinig zin had om hem aan de stekker te hangen. Hij heeft me eergister en gister van wat (gratis!) tips voorzien, daar ben ik maar even mee bezig gegaan.
-Vacuüm-slangetjes gecontroleerd
-Luchtdruk-sensor schoon gemaakt
-Bobine met flink water overgoten tijdens het draaien
Had geen of nauwelijks merkbaar effect. Vermoeden: Gasklephuis overleden.
Vervolgens heb ik het gasklephuis helemaal verwijdert (jaja, ook de stekker los

) en daar het kapje van verwijdert. Printje los geschroefd, ringetjes onder de print zodat deze iets hoger komt en de sleepcontacten meer tegen de ...euh...sleper? worden aangedrukt. Dit naar aanleiding van een stukje wat ik tegen kwam op een ander forum na wat ge-Google.
In eerste instantie had dit weinig effect. Ook niet verwonderlijk, ik heb de stekker los gehad. Wel eerst een paar keer het contact erop gehad zonder te starten, en de klep reageert zoals hij altijd deed.
Even onbelast laten draaien, motor loopt netjes stationair (maar daar heeft ie ook nooit problemen mee gehad). Zo rond de 1.500 tpm ging ie "halen".
Op een gegeven moment liep ie ook dan goed. Stukje rijden, eerste 200 meter nog steeds horten en stoten en vervolgens reed ie weer goed.
Vandaag maar weer eens kijken hoe die rijd en ergens een afspraak maken om de zaak opnieuw in te leren en de ontsteking af te stellen.
De originele bougie-kabels liggen thuis, zo'n 200 km hier vandaan. Die heb ik nog niet kunnen proberen. Ik heb ook nog geen andere bobine geprobeerd, daar hij de "onderwater-test" zonder problemen doorstond. Wellicht had ik de kabel niet helemaal goed aangedrukt, waardoor ik een tik kreeg.
Gr. Ed