View Single Post
  #1  
Old 22-05-2013, 00:09
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default 1.8 8v EV motortuning

Ik heb laatst per ongeluk een golf 1 crossauto met een 1.8 8v EV gekocht, met dubbele 40mm dellorto's (DHLA40).
Hier in de regio is het regelement zo vrij als het maar kan, enige hoofdeisen zijn dat de motor uit een personenauto moet komen en dat hij 2 wielaangedreven moet zijn.

Maar goed, ik wil nu deze motor wat meer pit geven, dus niet swappen, doe ook een opleiding motorvoertuigentechniek, dus het is ook mede voor het leerproces.
En ik wil in dit topic daar wat ideeën voor opdoen.
Uitgangspunt is dat het zo goedkoop mogelijk gedaan moet worden, dus geen nieuwe delen kopen als ook iets aangepast of zelf gemaakt kan worden.

- Ik kan via een maatje voor weinig mijn kop laten bewerken, dus dat gaat sowieso al gebeuren.
- Spaghetti pijp met hitteband
om de warme uitlaatlucht naar de inlaat enigszins te beperken
- Andere nokkenas met verstelbaar tandwiel
wat voor een en waarom?
- Naar mechanische stoters
Ik heb wel eens wat mensen horen spreken over het uitdraaien van de hydro stoters en dan een kapje op de klepsteel om de klepspeling af te stellen?
- Alu klepschotels voor gewichtsbesparing/hogere toerentallen
Ik ken wel mensen die dingen voor mij kunnen draaien/frezen, is dit te doen door het na te maken?
En aan wat voor sterkte alu moet je dan denken? (graag uitgelegd in lekentaal, ben zelf geen verspaner

- Andere klepveren voor hogere toerentallen
Wat voor toerentallen moet ik ongeveer gaan denken met dit alles, 9000 ofzo?
- Ontsteking
Moet hier nog iets aan aangepast worden ivm toerentallen en zo ja, wat dan?
- Regelbaar motormanagement zal ook ooit nog eens komen, wellicht in combinatie met itb's, maar voorlopig moet het op de carburateurs gaan draaien.

Echt een richtlijn qua vermogen en koppel heb ik niet, het moet gewoon vlot zijn.
Banken kan ik wel gratis doen, dus daar zal ik ook zeker gebruik van maken.
Ik snap zelf wel aardig hoe een motor in elkaar zit, het tunen is alleen (in de praktijk) nieuw voor mij, vandaar dat ik dit wil gaan doen met dit motortje.
Graag alleen reageren als je weet waar je het over hebt, aan misschien heb ik niks.
En ook graag verklaren waarom iets is zoals je het zegt, dan steek ik er het meest van op.
Ook wil ik dingen graag in stappen doen, omdat ik scholier ben zit ik toch met een chronisch budgetprobleem

Alvast bedankt voor je tijd.
Reply With Quote