05-06-2013, 18:18
|
Forum Regular
|
|
|
|
Quote:
Originally Posted by fcapri
neem nu ergens een klein lampje ofzo met 2 draadjes aan.
sluit u meter aan op de kabelboom zodat je 12V hebt en hang dat dit lampjes eens op die meterklemmen.
als het lampje gaat branden, heb je geen kabelbreuk, ik denk eerder dat je 0V gaat krijgen op het moment dat het lampje aan de contacten komt.
de 12V is openklemspanning. van het moment je stroom vraagt, gaat die kabelbreuk een hoge overgangsweerstand krijgen en geen 12V meer geven.
is een beetje zoals een lege batterij ofzo. onbelast geeft die ook 12V, als je die dan wilt gebruiken zakt de spanning zo naar 5V ofzo (door de hoge interne weerstand van de lege batterij)
op een huislichtschakelaar staat ook 220V en nogthans zit er een gloeilamp tussen (openkring). moest je daar een weerstandje tussen zetten, gaat die spanning ineens heel fel induiken en toch de lamp niet branden.
|
Die test heb ik net nog toegepast, ik nam een speaker draad ik had deze op de 2 vrouwtjes aangehouden, en de andere 2 draadjes op een ander lampje, niets brand.. op allebei kabelbomen geprobeerd ook helemaal niets..
Dus is dit regelrecht een draad breuk?
ps ; ik ben vrij handig op het gebied van huishoudelijke en industrieel elektriciteit, studeer ik nu nog trouwens
|