Vandaag al flink opgeschoten, vanochtend begonnen met het maken van een aantal foto's. Dat met het idee, om deze post mee te beginnen. Mijn telefoon kreeg hierover echter hele andere ideeën en weigert. Dus helaas, nog geen foto's, morgen misschien meer geluk.
In ieder geval, over de auto:
Het is dus een rocco 1, uitvoering TS van 16 juni 1976. De kleur is laguneblauw, toch wel redelijk schaars en je moet er aan wennen, maar ook wel heel gaaf. De wagen komt van de derde eigenaar, uit de Achterhoek. Hij had de wagen sinds 3 maart 1983. In '87 heeft hij de wagen stil gezet en is 'ie door de jaren van schuur naar schuur verhuisd. Hierdoor heeft de roestduivel er nauwelijks vat op gehad, maar de muizen en ander ongedierte helaas wel. Het interieur is dus degelijk opgevreten, net zoals wat papier delen in het motorruim. Aan de enorme hoeveelheid omhoog gespetterd zand en modder aan de onderzijde van de wagen, denk ik dat er wel nog een keertje mee door het weiland is gecrost voordat hij in zijn schuur mocht. Alle originele kenteken papieren en nummerborden zijn erbij, maar omdat hij al is stilgezet voordat het fenomeen "de schorsing" bestond, heeft hij nu een slapend kenteken en mag ik straks alleen het kenteken
nummer houden, helaas.
De staat van de wagen is dus zeer hard, vrijwel geen laswerk. Toen hij is weg gezet ontbrak de olievuldop op het kleppendeksel waardoor de motor nu ram vast zit. Interieur ziet er niet uit, alle stof is kapot gegeten alsook delen van de vulling van de achterbank. (voor zover het die naam mag hebben...)
De plannen:
Motor aan de gang krijgen, APK erop en rijden! Mensen noemen het "rat", een term die ik vanaf nu niet meer gebruik voor mijn wagen. Ik vind dat echt een verschrikkelijk woord, ik wil niet die "look" bereiken door de lak blank te schuren, te verlagen tot waar het eigenlijk niet meer kan en dan een set veel te grote wielen eronder, maar gewoon de wagen rijden zoals hij uit de schuur kwam.
Er zullen maar een paar kleine dingetjes worden aangepast/-pakt. Natuurlijk wordt de motor als eerste in orde gezet, zodra die loopt gaan we verder met de rest.
- Remmerij reviseren
- "Paarse bumpert", zoals feffe pakkend schreef, die gaan er voor en achter af en worden vervangen door een set originele, gebruikte chromen exemplaren.
- Koplampen zijn ook niet direct APK-waardig meer en dienen vervangen te worden. Ik ben nog niet helemaal uit door welke. Ik heb nette gebruikte liggen, nieuwe witte, maar ook een set nieuwe gele. Denk dat het de laatste worden (in het kader van "omdat het kan"

).
- Ik heb nog een setje origineel lichtmetaal liggen van toen, dat zijn gewoon leuke velgen en die gaan er ook op.
Wat ik vandaag gedaan heb:
Uitlaat eronderuit (wat een hels karwei was dat zeg!). Dan de kop eraf gedraaid en de schade bekeken. De cilinderwanden zijn zoals te verwachten viel aangeroest. Gelukkig geen ingeroeste pitten, dus morgen een poging wagen om de cilinders eruit te krijgen. Dan alles polijsten, terug in elkaar en we zien wel waar het schip strand...
Nu kwam mijn vader ook even kijken toen de kop eraf lag. "Wacht even", zei hij. Komt daarna terug met een houten klos en een grote rubberen hamer. "Tikken we ze wel ff los", heb hem duidelijk gemaakt dat dat
niet de bedoeling was. Het plan is om morgen vanonder de drijfstangen los te maken en dan de zuigers naar boven eruit. Van tevoren de cilinderwanden al zo goed als kan polijsten. Iemand hier al ervaring mee en/of tips?
Zal nog even mijn best doen op de foto's, want zo is het nog niet gek interessant, ik weet het
