
17-07-2013, 18:09
|
 |
Postwhore
|
|
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
|
|
Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Ik heb zelf, voordat ik weer opnieuw ging studeren, erg lang in de metaal gewerkt. Dus het lassen etc. is allemaal geen enkel probleem. De kennis van metalen en het bewerken hiervan ontbreekt bij mij niet.
Daarom leek het me leuk om zelf te doen, maar gezien de prijzen die ik overal krijg voor metaal kan ik er bijna een laten maken :S :S Bij de bedrijven waar ik tot nu toe prijzen heb gekregen ben ik zoveel geld kwijt :O Voor nog minder kan ik bij bijv. Biesheuvel een complete kooi in m'n auto laten lassen :S
Maar ik zal eens gaan kijken naar een complete laskooi, ook zou Biesheuvel voor mij nog een prijs maken voor een 'bouwpakket kooi'.
Maar nog een vraag, hoe doen andere dat met een rolkooi in bijv. een golf? Ik ben zelf 'maar' 1,85m lang, en toen zit ik met de originele Recaro's op de laagste stand nog steeds met m'n hoofd dichtbij de stijlen en het dak...
|
De race-auto's zijn altijd voorzien van een kuipstoel en zit veel lager gemonteerd dan een normale stoel waardoor je meer ruimte boven je hoofd zal hebben.
Normaal gesproken hebben deze bestuurders ook een helm op en wat veel mensen vaak vergeten is, dat een volledige kooi in een normale auto waar geen helm gedragen en gewone stoelen in zitten, gevaarlijker is dan als je er geen kooi in hebt. Het is bij een kooi dan ook erg belangrijk dat er een deugdelijke kuipstoel in zit met goede gordels. Er zijn Fia-regels voor het monteren van de stoel en is niet voor niets. Ook zijn er goede/degelijke stoelframes te koop waar je een kuipstoel op kan monteren en dan ook lager zit dan de normale stoel.
Er zijn diversen mensen verongelukt door dat ze hun nek breken op de buizen. Om deze reden heb ik mijn straatauto voorzien van een halve kooi plus schuine schoren naar voren toe in de deursponningen.
Bij de professionelere race-auto's zit de bestuurder meestal ook veel verder naar achteren wat in de meeste gevallen is voor een betere gewichtsverdeling en zij maken dan gebruik van een pedal-box omdat ze anders niet meer bij de pedalen kunnen komen
Even een voorbeeld van hoe iemand in een race-auto hoort te zitten:
Ik heb PDF-jes van de nieuwste/laatste Fia regels en kan deze mailen naar de mensen die deze graag willen hebben 
|