
21-07-2013, 11:51
|
 |
Postwhore
|
|
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,365
|
|
een bepaalde kleur is nooit zomaar een kleur..
zelfs in zgn RAL kleuren zit wel eens verschil..
ook heeft/had Volkswagen altijd afspraken met meerdere bandlak leveranciers..
aangezien het soms wekelijks om 1000en liters van 1 tint ging ,kon de lijn met Golfjes of Passat's de ene keer met bijv Herberts gespoten worden..de week daarop leverde bijv Glasurit..
vereiste hierin was dat de kleuren bij benadering niet afwijkten..
dwz parkeerde men toen op de fabriek 2 nieuwe auto's naast elkaar en het verschil was niet of nauwelijks zichtbaar ...dan was het goed genoeg..
daarom zijn er van vele autokleuren z.g.n variantkleuren..die door de reparatiesector gebruikt worden om al beter in de richting te komen van het resultaat
dwz ,bijv een lichtere ,een gelere,een donkere,of bijv een met groffere metallic erin
hoe populairder een kleur ,hoe meer men moest rotzooien om auto's te kunnen lakken in de fabriek..
van L90e-Ly3D-L97A..zijn talloze varianten ,ook van de reparatielakken..
als je echt zeker wil zijn dat de kleur 100% is moet je die bij een autolakspeciaal zaak of schadebedrijf laten 'meten'...het kan zomaar zijn dat dan een Renault kleur het beste in de buurt komt...
maar dat zie je naderhand toch niet..
vroeger was ik altijd bezig met originele kleuren bij te 'tinten' als spuiter...gruwelijk veel werk..wat gelukkig niet meer hoeft en bijna ook niemand meer kan..
dus jouw L97a is niet of bijna nooit hetzelfde als van de buurman..
al liikt dat wel..dat is het niet..
plus het feit dat wanneer er al eens meer blanke lak over het zilver is gespoten de kleur alleen maar donkerder word..
loop over een willekeurige autoshow en je pakt alle bijgespoten zilvere-lichtblauwe-lichtgroene(Inarisilber ik noem maar iets)-lichtbronzen er zo tussen uit
dit was en is een drama..
lang verhaal ..maar dat is het zo wel een beetje..
|