Het motortje plofte nog 1 keer, daarna hard geratel en knarsend metaal en een dikke grijze wolk werd al vlug zwarter,.... Helaas, stuk...
Ik wist even niet zeker meer wat ik er nu mee aan moest. Proberen dit motortje op te lappen was geen optie, ik had de bougies er uit gedraait en lange pinnen er in gestoken om te zien of alles nog draaide maar slechts 2 zuigers bewogen nog mee,... Krukas gebroken en hoogstwaarschijnlijk nog meer.. Motor overleden..
Nu kwam de keuze welke motor te gebruiken, of misschien de hele auto wel in onderdelen de deur uit te doen..
Zo heb ik de Jetta maar in de hoek gezet om alles eens rustig te overzien want eigenlijk zou t maar zonde zijn om hem weg te doen..
Few years passed, steeds weer de twijfel wat te doen, eigenlijk wilde ik hem dolgraag weer op de weg hebben.. maar met wat voor motor? Origineel of iets aparts gaan bouwen? Budget had ik in die tijd ook niet echt dus kon ik niet zomaar alles eraan spenderen.
Dus zodoende kwam dit "project" tot een plotselinge stop en er gingen een aantal jaar overheen in vergetelheid..
Inmiddels werd het wagenpark wel verder uitgebreid met nog een Passat en uiteindelijk nóg een Jetta er bij..
En toen opeens kwam er weer schot in, net zo vlug als hoe alles leek te eindigen. Afgelopen voorjaar kreeg ik een telefoontje van een clubmember of ik interesse had in een deels gestripte schadeauto van een kennis van hem,..
Inmiddels weer een vaste fulltime baan, dus ik had er wel weer een klein budget voor, even overwogen en uiteindelijk besloten de kans te grijpen en de uitdaging aan te gaan...
Ook kwam de zin weer helemaal terug om mijn Coupe project verder op te pakken
En dit was ie dan, de '87er donor-Jetta;
In de komende weken deze geheel gedemonteerd en de motor/bak en complete kabelboom eruit genomen samen met nog wat leuke en bruikbare onderdelen erbij..
En mijn eigen Coupe naar binnen, opnieuw opbouwen en deels een vernieuwde stijl toepassen
Onder t motto; Dur in 'da telt!... Daar zit de "nieuwe motor" er weer compleet in
Toen het nieuwe motortje zijn eerste start maakte liep hij nog niet helemaal super, enkel wat afstellen van de carburateur en ontsteking was voldoende.
Remmetjes werden rondom compleet vernieuwd, dus nu kon de uiterlijke verschijning aangepakt worden
Wat nettere deeltjes nog gevonden:
- Nieuwe set GTI flares
- En een andere (zeldzamere) FoHa Votex spoiler achterop
Als laatste nog een set Kamei X1 zijskirts om het geheel van buiten af te maken, hiermee was dus onbewust het begin gemaakt naar de complete Kamei X1 body ombouw,...
Het interieur is ook al iets opgefrist door een NOS set deur en achterpanelen van een CL model. Stoelen en achterbank komen uit een Jetta Carat en voor de "sportieve veiligheid" een set 3" brede QSP 5punts Nascar gordels...
Dus toen werd het tijd voor de APK, na al het werk wat erin zat verwachtte ik eigenlijk geen tegenslag meer en dat werd ook bevestigd; Geen enkel afkeur of reparatiepunt op te merken,.. MISSIE GESLAAGD!
Eenmaal thuis nog de laatste puntjes op de to-do lijst afgaan,.. Ik wou het uiterlijk nog Ã*ets extra's geven maar niet té overdreven, dus om de OEM GL uitstraling eraan te geven nog eens een volledig chroompakket erop gezet in combinatie met de oude vertrouwde RH wielen
En daarna heb ik me een keertje uitgeleefd op de USA bumper die al sinds 2009 in de schuur lag, de gaten die er in zaten dicht gezet en een nieuw laagje structurecoat met nieuwe chromen biesjes.... AF
Dit was het verhaal tot nu toe,... Will be continued