View Single Post
Old 09-08-2013, 20:26
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru

Dat hij de klepstoter raakt is juist goed toch, of begrijp ik je verkeerd? Of kan de nokkenas niet meer draaien doordat hij tegen de kop komt, vlak naast de klepstoter, die zuiger waar je het over hebt?

NIET gaan slijpen aan je nokkenas!! Dat betekent het einde, als hij namelijk in de kop past werkt het nog niet, de basismaat is anders.

Ik ga je nu woordelijk uitleggen wat ik met de basismaat bedoel. Als je het niet snapt maak ik een tekeningetje voor je.

Als je een nok even denkbeeldig van de zijkant bekijkt zie je een ei toch? Dat ei heeft een zekere hoogte en breedte, met het puntje omhoog staand. De basismaat is nu de breedte, van links naar rechts gemeten. De totale hoogte van het ei min de breedte, de basismaat, is de kleplift.

Bij een hydraulische nokkenas is de basismaat niet hetzelfde als bij een as voor een mechanische kop. Het probleem wat je hebt als je van een mechanische naar een hydraulische as zou gaan, is dat de kleppen niet meer dicht willen. Dit is een verschil van 1mm, ik betwijfel of je zulke dunne klepstelplaatjes hebt...

Daar ga je tegenaan lopen dus.

Wat is precies het probleem met de nokkenas van de 1.6gti? Die moet passen namelijk, of je bent genaaid...
Reply With Quote