Thread: 1.6 TD blowoff?
View Single Post
  #5  
Old 21-08-2013, 08:08
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

die blow off was volgens mij om de druk weg te halen zodat de turbo op volle toeren kan blijven spinnen.
van het moment je gasgeeft, gaat de blowoff dicht, turbo draait nog op volle toeren en bouwd dus direct druk op.
zonder dit zou je inlaat op druk blijven, de turbo blijft weerstand hebben en zakt in toeren omdat je het gas gelost hebt.

daarna geef je weer gas, motor moet op toeren komen, turbo moet op toeren komen.
destijds hebben ze daarom het bang bang systeem ontwikkeld. ipv de brandstof dicht te knijpen werd de ontsteking VEEEEL later gezet. hierdoor kwam het onverbrande mengsel al in de turbo toen de vonk kwam en kreeg volledige ontbranding in uitlaat en turbo. daardoor vloog het toerental van de turbo letterlijk omhoog en kreeg je knallende vlammen in de uitlaat. motor kwam INSTANT weer op toeren als je dan gas gas. HEEEEEEEL nadelig voor uitlaat en turbo wel
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote