Voor een 8v 1800 is een set 40mm carburateurs voldoende. Het gaat er dan nog om wat voor venturi je erin zet. De venturi bepaalt het zuigende effect dat de benzine meeneemt.
Hoe kleiner de venturi, hoe makkelijker de benzine naar binnen wordt gezogen. Voor een 1800 zit je met 30mm venturis groot zat. Tenzij je alleen vermogen bovenin wilt, dan moet je groter gaan, maar dat rijdt voor geen meter op de openbare weg...
Je hebt 3 fases, idle (stationair draaien), progressie (wegrijden maar geen volgas, en onder 3000 toeren), en hoofdfase (volgas, boven 3000 toeren. Het is de kunst om het mengsel in alle fasen hetzelfde te houden, dit is tamelijk lastig.
Voor de eerste 2 fasen, de idle en de progressie, heb je een enkele sproeier; de idle jet. Dat de idle jet alleen voor stationair draaien is, is een misvatting. Naarmate de gasklep verder geopend wordt komen de progressiegaatjes, heb je vast weleens van gehoord, achter de gasklep te liggen. Deze gaatjes ondervinden dan dus vacuum. Door de idle jet gaat dan het brandstofmengsel, dat wordt meegenomen door de progressiegaatjes. Het is belangrijk dat je idle jet groot genoeg is om ook de progressiefase te voorzien van genoeg brandstof, maar niet te groot. Te groot resulteert in een onzuinig brandstofgebruik, ergo een lege portemonnee.
Dan is er nog de hoofdsproeier, welke voornamelijk bij volgas een sterk genoeg mengsel moet geven.
Omdat je niet zomaar plankgas kan geven en gelijk vacuum hebt om voldoende benzine mee te nemen, zit er een acceleratiepomp, welke een straaltje benzine inspuit bij intrappen van het gas. De grootte van de sproeier bepaalt de duur van de inspuiting, de lengte van de slag van het membraan de hoeveelheid.
Je snapt dus wel dat het enigszins ingewikkeld is om precies alle goede onderdelen bij elkaar te vinden, en af te stellen. Met 'een' setje 40er webers, ben je er vaak niet, het scheelt als je weet waar ze vanaf zijn gekomen. Venturis zijn voornamelijk afhankelijk van grootte van de motor. Ik zou je aanraden het boek " How to build and power tune Dellorto and Weber carburettors" te kopen. Daarin zal je ook een beetje worden uitgelegd waarom nou die eeuwige strijd tussen Weber, Dellorto en Solex

Chronologisch: Solex, Weber, Dellorto

Daarom heb ik dus Dellorto, makkelijker af te stellen dan weber en vaak goedkoper, weber heeft de naam immers... Solex heeft het nadeel dat de meeste gaten direct in de carburateur zijn geboord, met als nadeel dus niet al teveel mogelijkheden om af te stellen.
Daarnaast is een lambdasonde een pre, maar op gehoor kom je een heel eind, eveneens beschreven in bovenstaand boek, te verkrijgen via ebay.com overigens. Zwaar geluid betekent rijk lopen, geen vermogen en niet willen oppakken is een arm mengsel.