Heb het vanavond nog eens uitgezocht.
veel (vage) antwoorden, maar ben weer wat wijzer.
Beknopt samengevat:
Er zijn meerdere methodes:
1. met een LED.
2. ODB stekker
3. CHECK engine lampje in het dash.
er wordt onderscheid gemaakt tussen een oud systeem welke alleen de gele stekker in het motorruim heeft en het nieuwere systeem met 2 stekkers onder de pookhoes.
dat laatste noemt men 2x2.
Deze zit dus ook in mijn RP van 1990.
Ik heb 2 opties: LED of aan de computer.
1. LED methode:
Motor aan.
gele stekker motorruim aan massa leggen.
Voor minstens 5 seconden met lopende motor. Zo gaat de ECU in diagnose modus.
daarna massa draad los en een LED tussen de Plus en en Gele plug motorruim zetten.
Het LEDje zou nu knippercodes moeten geven..
*LED of low wattage light bulb (12 volt, 1.2 Watt (Altans voor een 1990 Audi 200)
Dit is de LED manier.
2. Er is ook een manier Em de 2X2 stekkers te verbinden aan de ODB2.
Via Vortex kwam ik de volgende gegevens tegen:
A/Black 1 Battery - Brown
A/Black 2 Battery + Red
B/White 1 L-wire (ECM) Yellow
B/White 2 K-wire (ECM and TCM) gray/white
C/Blue/gray 1 ABS lamp wire yellow/blue
C/Blue/gray 2 MIL lamp wire yellow/black
voor het uitlezen met een ODB stekker zijn er 4 draden nodig: plus, Massa, K-Line en L-Line.
K-line:
he K-Line is a bidirectional single wire bus used for data transfer in the automotive engineering and is standardized as ISO 9141 and ISO 14230-1.
In combination with the L-Line for vehicle diagnostics, the K-Line runs also unidirectional.
In accordance with the norms, the L-Line is only designed to stimulate the control unit and remains after that on high-level.
In practice, such initialization is unusual and is processed for most vehicles by the K-Line.
The K- and L-Line are especially used for external communication (e.g. on-board-diagnostic of control units).
The transmission is only running in one of both directions and after completion of the data telegram also in the opposite direction.
Ik weet het nog niet

zal de ISO's moeten bekijken.
Bij mijn RP van 1990 is zitten de plus en min in de zwarte stekker, de L-line is een geel draad en zit in het motorruim. Enkel blijft er het zwart/gele draad over onder de hoes en er moet nog een K-Line zijn.
Je zou denken het zwart/gele draad is dan de K-line, maar volgens een ECU schema van de mono-jetronic staat dit voor de check engine light..
erge twijfel of dit toch wel de k-line is..
A2resources ECU Pin-out:
yellow/black Check Engine Light.
yellow Diagnostics L-line (code signal) .
Gray/White or Yellow/White Diagnostics K-Line. NIET AANWEZIG
Brown Ground to head.
Red Battery power.
Als dit compleet is knoop je een ODB2 plug aan deze draden en plug je de boel met een ODB2 connector aan de laptop.
3.CHECK engine knop.
Deze zit verbonden aan de massa en aan de gele connector onder de kap.
De knop is uitgevoerd als schakelaar waarmee je schijnbaar de schakelaar aan kan zetten om er knippercodes uit te krijgen.