View Single Post
Old 11-10-2013, 10:50
Hylkeanne Hylkeanne is offline
Forum Newbee

Dag,

Ik ben van 1600 turbodiesel overgestapt naar 1700 met turbo. Vermogenswinst minimaal. Beide motoren zijn eigenlijk niet geschikt voor zo'n zware bus. Al heeft de originele motor het wel 25 jaar vol weten te houden.

Waarom SDI? Na drie turbo's te hebben versleten in krap twee jaar wist ik één ding zeker, er komt geen turbo meer in. Na een proefrit met een 'gewone' 1900 diesel (1Y) viel mij deze motor erg tegen. In toeren beperkt, maar onderin ook niet bijzonder krachtig. Bij Dieselservice Olst de mogelijkheid gehad proef te rijden met een mechanische SDI, een wereld van verschil. Zonder problemen 1500 toeren in z'n 5, reageert vlot op het gas en de motor loopt erg mooi. Ik kies zelf voor een elektronisch gestuurde SDI.

Voordelen SDI:
Geen koelingsproblemen, wat de 1Y (wervelkamerdiesel..) wel heeft.
Lager brandstofverbruik, bij een rustige rijstijl tot max. 80 km/u gemiddeld 1:16.
Elektronisch geregelde inspuiting, motor reageert soepeler bij gas geven en loslaten.
Snelheidsregelaar via de ECU, met een sensor achter de snelheidsmeter sluit je eenvoudig de snelheidsregelaar aan.
Diagnose uitlezen via ECU bij eventuele problemen.
Up te graden naar (S)TDI, Van Vught heeft dit al eens gedaan.

Quote:
Originally Posted by arnus71
Vergeet de vbak niet - tdi/sdi's zijn niet gek op hoge toeren

Ik heb een relatief lange overbrengingsverhouding omdat ik eerst een turbodiesel had. De motor loopt bij 97 km/u 3000 toeren. Dat is een acceptabele kruissnelheid, bij de meeste voertuigen 100 op de teller.

Als het nog droog wordt ga ik zo de motor inbouwen.

Groeten,

Hylke Anne
Reply With Quote