
16-10-2013, 06:57
|
 |
Postwhore
|
|
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
|
|
het relais zorgt voor die tijspanne. je hebt een vast relais die elke x seconden een 12V signaal geeft naar de motor, en je hebt de programmeerbare relais waarbij jij zelf kiest om de hoeveel seconden hij moet wissen (dacht programmeerbaar van 3 tot 30seconden ofzo, althans zoiets is het bij de mijne).
dit relais geeft een seconde ofzo 12V aan de motor, die motor zal via die contacten en ringen 1 volledige cyclus verder afwerken (zonder die ringen stopt hij nadat het relais die 12V weer wegneemt, ergens halfweg u ruit dus).
als je u ruitenwissers aanzet en je zet de hendel direct af, als ze dan halfweg blijven staan zijn die ringen vuil of kapot. als de wissers hun volledige cyclus afwerken en terug horizontaal gaan liggen, is je motor ok.
door ophoping van vuil in de lagers, kan je motor het wel moeilijker krijgen en kunnen ze stuiteren. door vuil of roest in die scharnierpunten van de motor weg, kunnen de ruitenwissers ook moeilijker gaan en alsook de motor teveel belasten.
die pin waar de ruitenwisserarm opzit en zo door de carosserie naar die latten van de motor gaan (zoals mijn foto hierboven) kunnen intern ook sterk vervuild/verroest worden en dan gaat alles HEEEEL zwaar.
bij de audi an mijn ouders is dit systeem zelf volledig vast gelopen (6jaar oude audi). bij het demonteren brak die alu voet zelf af. schijnt een gekend probleem bij nieuwere wagens (alu en metaal in elkaar).
heel de mechaniek eens insmeren met vet of inspuiten met olie kan zeker geen kwaad
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
|