View Single Post
Old 08-01-2014, 20:28
Scully Scully is offline
Postwhore

Default Lengte inlaatspruitstuk

Ik heb thuis het boek Enginge Airflow van Harold Bettes liggen, en daar staan wat formules in betreft inlaatspruitstukken. Hij geeft diverse formules voor de lengte van de inlaatpoort (in inlaatspruitstuk en cilinderkop tezamen) waaronder:

L = 84000 / rpm waarbij L = lengte in inches

Ik vraag me nu af of het in te vullen toerental je maximale toerental moet zijn, of het toerental waarbij die optimaal moet werken.

Bij maximaal toerental (6700 rpm) kom ik uit op een lengte van 32 cm.
Als ik uitreken op 4500 rpm, kom ik op 47 cm.

Nu ben ik eens aan het meten gegaan, en de inlaatpoort in de kop van mijn G40 is zo'n 8 cm, en de lengte bij het spruitstuk zo'n 17 cm. Tezamen dus 25 cm ofwel 10 inch.

10 inch ingevuld in de formule geeft aan dat het spruitstuk bedoeld is voor 8400 toeren, terwijl het maximum toerental bij een G40 6700 rpm is.

Op onderstaande link kan je de lengte invullen, en die geeft dan ook toerentallen aan die ver boven het maximum toerental zitten.

http://bgsoflex.com/intakeln.html

Er staan nog meer formules in het boek, maar bij alle kom ik op getallen uit die (veel) langer zijn dan dat standaard bij G40 het geval is.

Ik ben dus benieuwd of iemand hier wat meer licht op kan werpen, waarom heeft VW het inlaatspruitstuk op deze lengte gemaakt? Dan ben ik ook benieuwd wat het effect is wanneer er een inlaatspruitstuk van zo'n 40 cm op zou komen. Langere inlaat betekend gewoonlijk meer koppel onderin, maar dat ontbreekt er niet aan bij een G40. Zou er in dat geval nog veel meer koppel voorhanden komen, zonder verlies bovenin of mis ik iets?
Reply With Quote