View Single Post
Old 08-01-2014, 21:51
Scully Scully is offline
Postwhore

Ik ben bekend met pulsfrequentie, in het boek wordt daar ook over gesproken als de Helmholtz resonator. Maar ik snap het nog niet helemaal. Duidelijk is, dat de lucht nog snelheid heeft wanneer de inlaatklep dicht gaat, en daardoor druk opbouwt achter de klep, en dus een drukgolf terug stuurt door de inlaatpijp. De truuk is dan om deze drukgolf weer bij de klep te hebben als deze opent. Maar ik snap nog niet helemaal hoe die drukgolf dan weer terug komt, verdwijnt deze niet in het plenum?

De formule in het boek hierover valt nog mee, en is het volgende:

Np= 77 x C x wortel ((A1 / L1 x Vd) x CR-1 / CR+1))

Np=tuning point in rpm
C=snelheid van het geluid
A1=gemiddeld oppervlak inlaatpoort in vierkante inches
L1=lengte inlaatpoort in inches
Vd=volume cilinder bij halve slag in cubic inches
CR=statische compressie verhouding

De volgende link verteld hier ook iets over, en heeft ook ongeveer bovenstaande formule

http://www.brighthubengineering.com...iciency/#imgn_0

De link in de eerste post geeft na het invullen van een lengte, toerental bereiken bij de 2e, 3e en 4e harmonic. Is dit de 2e, 3e en 4e keer dat de drukgolf terug komt? Iemand die hier iets over kan zeggen? In bovenstaande formule wordt hier niks van in meegenomen, evenals nokkenas duratie, wat volgens mij belangrijk is voor de grootte van de pulsen. Wat volgens mij ook van belang is, is dat er niet 1 puls, maar van alle 4 de cilinders pulsen in het manifold komen of niet? Denk dat dit wel een lastige berekening is.
Reply With Quote