
19-01-2014, 09:49
|
 |
Postwhore
|
|
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
|
|
stel dat je accu 40Ah is.
bij een lekstroom van 40mA of 0,040 zou je accu het ongeveer 1000uur moeten uithouden om compleet leeg te zijn (500uur is ze half leeg).
1dag is 24uur, dus op 10dagen zou je bij zo een lekstroom op 75% van je accu moeten zitten.
een nieuwe batterij zal de volle 40Ah bezitten.
naarmate een accu ouder wordt, verliesd ze capaciteit. een 6-8jaar oude accu zal max nog de helft bezitten, en dan zit je na 10dagen met die lekstroom wel al met een lege accu.
als een loodaccu volledig leeggetrokken wordt, dan verslijt ze een heel pak sneller. is je accu dus volledig dood, hang ze binnen de 24uur aan een goeie lader of je mag ze weggooien (uitzonderingen zijn cadmium en zilver accus).
die 40Ah van je accu is gemeten bij 20°C. per graad dat de temperatuur zakt, presteerd een loodaccu minder. eens onder het vriespunt verliesd een loodaccu al gauw 30-40% van de capaciteit.
nemen we nu alles samen:
nieuwe accu van 40Ah is 5jaar oud. schiet er nog een 25Ah over. het is kouder weer nu en ze heeft misschien nog 20Ah.
daar een lekstroom aan van 40mA, dan zal die op 5dagen al 5Ah opgeslurpt hebben. heeft je auto nog 15Ah over om nog op te starter...
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
|