View Single Post
Old 22-01-2014, 09:05
Toink Toink is offline
Volksforum Aandeelhouder

Ik heb beide gedaan in het verleden. Eerst een 8v GTI laten wijzigen zoals jij dat nu doet via een tuner die zich meldde via Volksforum. De teller bleef na meer dan een jaar ellende haken op meer dan 4500 euro en er bleven maar dingen stuk gaan. 3000km na revisie gaf de motor zelfs de geest omdat het revisiewerk prut was. Spijt als haren op m'n hoofd dat ik er ooit aan begonnen ben.

Daarna een G60 in een MK1 cabbie. Ook veel pech mee gehad (vóór revisie), heeft ook meer gekost, maar veel meer plezier en het geeft ook de sensatie die je verwacht van een snelle motor. En de motor was veel betrouwbaarder omdat de revisie gedaan was door een gerenommeerd motorenrevisiebedrijf. Ben ermee naar Edersee gereden, heb met een temperatuur van 35 graden bergritten gemaakt enz. Geen enkel probleem.

Wat ik ervan geleerd heb: Bepaal vooraf waar je uit wil komen qua vermogen en wat daarvoor nodig is. Zoek vervolgens een motor die in de basis al voldoet aan je verwachting en breng hem persoonlijk naar een professioneel motorenrevisie bedrijf om hem na te kijken. En als je de motor na revisie laat tunen, onderzoek de reputatie van zo'n bedrijf. Waar (veel) rook is, is vuur. Foto's van gespoten motorblokken zeggen niets over wat en hoe er aan de binnenkant is gereviseerd. Wat ik in elk geval nooit meer zou doen: revisiewerk laten uitvoeren door een "tuner" die zich eigenlijk alleen maar bezig zou moeten houden met nokkenassen, luchtfilters, vliegwielen, chipjes en schroefsets. Kwaliteit van het revisiewerk is ondermaats en juridisch is het moeilijk te bewijzen. Bij mij heeft de juridische strijd na een jaar ellende meer dan 3 jaar geduurd... Op 4 van de 5 punten in het gelijk gesteld.

Duur leergeld dus. Wil je echt een iets vlottere-dan-standaard 8v? Als ik zie dat je een PG kop wil monteren etc vraag ik me af of je niet hoopt dat je 8v iets wordt wat het nooit zal zijn... denk er nog eens goed over na ... dat kan een hoop ellende en frustratie schelen.
Reply With Quote