View Single Post
Old 25-02-2014, 21:47
casss casss is offline
VW Addict

Quote:
Originally Posted by Ilker
Beste Casss.

Zit ook wat te twijfelen wat ik moet doen, wel of geen thermostaat.
dat kan ook ja dat er ooit zo een antilek spul in gegooid is, maar mijn koelwater is proper.
De radiateur is afgespoeld geweest met de tuinslang.
Moet veronderstellen dat als er 80 degrees erop staat dat het werkelijk ook zo is.

Mij werd er ook verteld dat wanneer je een gaatje of 2 boort in je thermostaat dat je koelleidingen niet meer zo ''opzwellen'' en dat je dus meer koel stroming krijgt waardoor je temp ook nie te hoog gaat oplopen, is dat ook waar? Heb dit truucje nog nooit toegepast, omdat dit mijn eerste oldtimer is.

Groeten

Dat je koelwater helder is, hoeft niet zozeer te betekenen dat er geen antilek spul in is gegooid. Op een gegeven moment wordt dat spul hard en/of vind een plaats om vast te koeken. Is dat je radiateur, dan kan er wel schoon water doorheen stromen, maar dat garandeert niet dat de volledige radiateur nog vrij is.

Voor wat betreft de gaatjes; bij mijn auto heb ik ze niet hoeven maken in de thermostaat; komt me ook niet voor als een oplossing die vaakt benodigd is.
Wordt de auto echt te heet; dan zou ik, zeker als ik de thermostaat al een keer vervangen heb, eerst proberen een aantal andere dingen uit te sluiten.

1.Het kan zijn dat de auto te veel hitte produceert. Dit kan komen door de timing van de brandstofpomp die verkeerd staat. Is dat het geval, dan moet je het snel oplossen want ik vermoed dat je motor dat niet lang volhoudt. Om dit te controleren heb je specifiek gereedschap nodig, een micrometer die je in de kopse kant van de pomp draait.

2. Het kan ook zijn dat je auto een normale hoeveelheid hitte produceert, maar niet voldoende kan koelen. Dit kan o.a. komen door een defecte waterpomp (en/of een v-riem die de poulie niet mee neemt)
Dit kan ook komen door een verstopping in de koelkanalen in de motor. Het kan ook komen door een verstopte radiateur. Het kan ook zijn dat het koelblok van je radiateur te klein is (als je auto bijv omgebouwd is van benzine naar diesel, zonder de radiateur te vervangen).

3. Het kan ook zijn dat je temperatuurmeter kuren vertoont. (of de sensor zelf). Dit is makkelijk uit te sluiten; elke garagist heeft als het goed is een thermometer in zijn basisuitrusting. Ga naar je garage en hang de meter in je koelvloeistofvaatje (voorzichtig opendraaien bij warme motor).

Hoop dat je hier wat mee kunt
Reply With Quote