03-03-2014, 14:19
|
Forum Regular
|
|
|
|
Even mieren neuken :-)
Bas = (bijvoorbeeld) 80hz en hoger
Sub is 80hz en lager
Ik geloof er best in dat je wat kick kan krijgen uit kleine speakers (+/- 80hz) maar echt sub, en dat wil je graag denk ik, moet je simpelweg oppervlakte voor hebben en/of een gedegen kast ontwerp met een wat kleinere woofer (denk aan bandpass, en misschien bass reflex).
Ik neem aan dat grootste reden is dat je geen sub kast wilt hebben ruimte is. Je hebt dan een aantal opties:
- Reservewielbak - sub.
- Als je nooit met 5 man in de auto zit middelste deel van de achterbank ombouwen tot sub
- Sub in hoedenplank bouwen. Dit kan met een free-air woofer. Eisen zijn wel dat je 100% luchtdichte achterbak hebt, en een zeer dikke baffle (hoedenplank).
- Een kleine 8/10 inch subje aanschaffen die je makkelijk kan verplaatsen
- Zoals jettapower zei: mini subje onder de stoelen, maar je hebt daar niet al te veel ruimte. Een potentiele passagier zal zich ergeren aan het gebrek aan ruimte voor zijn/haar voeten :-)
Met 6 speakers zou ik sowieso voor extra versterker gaan. De regel die altijd hanteer is 1,5 tot 2 x zo veel versterker vermogen t.o.v. de speakers. Kijk dan inderdaad naar RMS vermogen van zowel speaker als versterker en niet dat (al door jettapower aangheaald) pmpo vermogen wat fabrikanten er zo graag op zetten.
Mijn advies zou zijn: ga luisteren wat je mooi vind klinken, koop de beste compo set die je kan betalen en koop als 2de een sub. (waar die dan ook mag zitten) heb je veel meer aan dan de 6 speakers inbouwen en is wss nog goedkoper ook.
|