Quote:
Originally Posted by Audi1981
Met zulke uitlaatpoorten zit je aan en behoorlijke gassnelheid lijkt me...als je daar zo veel pk's mee moet draaien...
...loopt de egt dan op een gegeven moment niet te veel op?
|
Groter is niet altijd beter
Mijn eigen motor heeft 501 pk met 640Nm uit de originele TTRS motor met een compressie van 10:1 en zonder problemen.
Tegenwoordig zitten de fabrikanten ook al veel dichter bij de veiligheidsgrens als voorheen.
Grote kanalen etc is alleen goed voor meer vermogen bij hogere toerentallen.
Vooral de smallere kanalen zorgen voor een snellere luchtsnelheid waardoor er meer vermogen uit lagere toerentallen kan worden gehaald.
Tegenwoordig werken ze met een hoge compressie en kanalen als deze om de motor een mooi vlak koppel mee te geven omdat dit veel belangrijker is dan een motor met meer vermogen bij hogere toerentallen met het typisch vervelende turbo-karakter met turbo-gat wat erg vervelend rijd, minder snel is en onverkoopbaar is.
Ook het verbruik speelt een grote rol, want ondanks het vele vermogen blijft deze auto nog erg netjes voor wat het verbruik betreft.
500pk is dan ook wel de grens voor een mooi karakter, want bv APR heeft nu een set voor 600+pk en heeft al een behoorlijk turbo-gat. Ook is dit wel de grens voor een setje andere zuigers etc.
Even als voorbeeld wat er mogelijk is met een originele motor met deze kleine kanalen, maar met een andere turbo, injectoren, brandstofpomp, Intercooler, Uitlaat en nog wat dingen er omheen:
