View Single Post
  #13  
Old 29-05-2014, 08:06
Scully Scully is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,040
Default

Quote:
Originally Posted by Thom_vw
Inderdaad, bij een een geblazen wil je zo min mogelijk warmte (eigenlijk uitlaatgasenthalphie) richting de turbine verliezen. Bij een atmosferische motor brengt het over het algemeen niets, tenzij de inlaatlucht opgewarmd wordt (wat natuurlijk met de webers direkt boven het spruitstuk mogelijk is). Verder is een omwikkeling van het spruitstuk handig wanneer er andere motordelen tegen de hitte beschermt moeten worden.
Maar ik snapte de beredenering van the puritan niet echt, vandaar dat ik het vroeg.


Ik ben ook wel benieuwd naar zijn redenatie, maar ik kan mij voorstellen dat door de temperatuur hoog te houden, de uitlaatgassen niet vertragen doordat de moleculen een bepaalde afstand willen houden, en dus niet dicht op elkaar willen zitten, waardoor ze elkaar verder drukken.
De truuk van een uitlaatspruitstuk is om de flow van de ene cilinder te gebruiken om de andere leeg te trekken net op het moment dat deze opent. Als de flow van de ene cilinder net voorbij de pijp van de andere komt, wordt daar een beetje vacuum gecreerd, waardoor die uitlaatgassen er makkelijker uit stromen.
De snelheid van de uitlaatgassen is temperatuurafhankelijk, dus dit effect zou je hiermee iets kunnen beinvloeden. Maar dit is even hardop denken, ik hoor graag de reactie van een expert.
Reply With Quote