View Single Post
  #1  
Old 21-11-2014, 21:12
DIY DIY is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 69
Default Verschillen G60 type 1H vs PG

Intro
Volledig uit interesse ben ik op zoek naar de overeenkomsten en verschillend tussen de vw G60 type 1H vs PG motor.
De 1H zou een doorontwikkeling zijn van de G60 PG, purpose build voor de golf rallye. De verschillen in de motor zouden als volgt zijn maar kennelijk is er nogal wat tegenspraak wat fabeltjes zijn en wat klopt.

Doel
lijstje met gevalideerde verschillen

bronnen
Ik heb alle punten zelf nog niet met m'n eigen ogen gezien maar bij mekaar gesprokkeld van "horen zegge" tot zelf gezien blij het sleutelen en als laatste verschillende fora (duitse en engelse). Kennelijk zijn er wel degelijk verschillen met de "gewone" PG 60 blok maar het is soms moeilijk de fabels van de feiten te kunnen onderscheiden.

Facts?!

G60 1H: purpose build, uitsluitend geleverd standaard in de Golf Rallye
G60 PG in fr corrado en de golf G60

Intercooler
1H standaard geleverd met de grote intercooler (rallye)
G60 met de kleine IC

cilinderinhoud:
1H: 1763cc
PG: 1781cc

Piston diameter:
1H: 80,60mm
PG: 81mm

polie op de G lader:
1H 140mm
diameter PG 143mm

inectoren:
1H grijze injectoren(meer opbrengst 308cc)
PG: de groene dacht ik los uit het hoof, 300cc

cilinderkop
cilinderkop H
Inlaat 35 x 30mm , 33 x 25mm uit
cilinderkop P
Inlaat 38 x 32mm , 36 x 25mm uit

Karterontluchting:
1H: allemaal die ronde onluchter
PG: allemaal de vierkante.
*nota: iemand een idee in de verschillen, buiten de vorm rond vs vierkant uiteraard ;p

kopbouten:
1H M10
PG M12

uitlaat:
1H standard kop heeft standaard bredere uitlaatkanalen. Exacte dimensies vind ik niet direct
PG: er zouden 2 versies van de PG kop geleverd zijn, oud en nieuw. SPecs weerom, aan te vullen.

En nu wordt het interessant, mysterieus.
Hier zoek ik dus vooral nog extra info over.
Hetgeen ik lees op sommige duitse en engels fora maar dus nooit op foto of echt bevestigd gezien heb:

Onbevestige verschillen
1H zou van fabriek af gesmede zuigers zuigersangen en krukas hebben.
1H zou op de ECU map hebben die tot 1.5 bar kan meten ( PG G60 tot 1 bar)
1H zou een ander programma default van VW uit hebben (agressievere opbouw van vermogen, nerveuzer zelfde topvermogen)

iedereen die kan bevestigen, aanvullen, Opmerkingen, correcties, allemaal welkom hier.
Reply With Quote