
20-01-2015, 22:06
|
 |
Postwhore
|
|
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
|
|
Quote:
Originally Posted by René
Wat is het voordeel van de radiateur achterin plaatsen, Wilco? Ik kan het me bij rallycross/cross wel voorstellen dat je hem achterin wilt hebben ivm contact met andere rijders, maar dit komt in bergcup niet voor...
|
Er zijn veel voordelen, zoals:
- Gewicht achterin
- Hitte uit de motorruimte wat de motor en turbo etc ten goede komt
- Ruimte voor een grotere/betere intercooler
- Intercooler word niet meer opgewarmd door de radiateur
- Warmte gaat door de open achterkant wat de luchtweerstand verbeterd
- Radiateur kan groter met ruimte voor grotere koelventilatoren
Het idee is dat ik een luchtsluis vanuit de motorruimte wil maken over de tunnel heen naar achteren die dan wijd uitloopt naar de radiateur.
Hier door hoeft de luchtstroom niet vanuit de motorruimte onder de auto door, maar gaat door deze luchtsluis met de werking van een venturi-tunnel waardoor deze zelfs een zuigende werking heeft waardoor de warmte en lucht vanuit de motorruimte word afgevoerd. Door de luchtstroom om de motor en de turbo heen worden deze ook veel beter gekoeld.
De rest komt nog 
|