
10-02-2015, 22:12
|
 |
Forum junkie
|
|
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
|
|
de 5 bakken van polo 2f, 6n en 6n2 staan er inderdaad om bekend dat ze gevoelig zijn. Meestal komt zo'n bak droog te staan omdat de keerring van de schakelstang begint te lekken en er niks mee gedaan word.
Als de bak daardoor langzaam droog komt te staan is de 5e versnelling de eerste die stuk gaat, deze komt als eerste droog te liggen.
Vaak uit dit zich eerst in het symptoom dat de auto uit de 5e versnelling schiet. Dit is niet altijd zo. Naar verloop van tijd gaat het betreffende lager van die versnelling gewoon geluid maken. Vervangen is dan nog de enige remedie.
In sommigge gevallen is dit nog zonder bakdemontage te repareren, de 5e versnelling zit achter het afdekplaatje aan de bestuurderskant en daar kun je dus deels bij.
Oplossing om te voorkomen dat je 5e versnelling stuk gaat lopen is de keerring en bakolie te vervangen en daarna te blijven peilen.
Keerring en schakelstang regelmatig schoonmaken (bijvoorbeeld bij elke beurt) met een niet-bijtend middel kan preventief werken aangezien de keerring gaat lekken door inwerking van vuil van buitenaf. Wil niet zeggen dat dit het probleem voorkomt.
Er zijn ook andere bakproblemen, deze zijn niet altijd het gevolg van te weinig olie in de bak. Maar dit is toch wel de meest voorkomende.
Gezien de kmstand van de auto is het sowieso handig om de bakolie even te vervangen (als je het zelf doet ben je een paar tientjes kwijt). Dit is niet per defenitie nodig, maar ondanks dat vw geen vervangingstermijn hanteert, is het wel aan te raden dit om de c.a. 100.000km a 150.000km ongeveer te doen. Oude olie smeert altijd minder goed.
Let wel, als die 5e versnelling al eens is drooggelopen, kan het zijn dat het probleem zich pas na een x1000 aantal km voor gaat doen, ondanks het vervangen van de bakolie en de keerring.
Wat het kost: ligt aan de aard van het probleem. Bakolie in de gaten houden kan veel leed voorkomen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
|