View Single Post
  #10  
Old 29-04-2015, 15:18
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

vandaag een hele tijd aan het rekenen en tekenen geweest met wiskundige parabolen en ik denk de grafiek te hebben gevonden voor de zwarte VW sensor.
heb dan een formule berekend om de boel om te zetten: (1/X+200)*29350 denk ik dat ze was.
probleem was dus ook dat de tellerunit een stroom door die weerstand zet. ik kan dus die weerstand niet meer meten, enkel een spanning die opgewekt wordt.
deze spanning varieerde van 8,8V (koud) tot een 5,5V (heet).


deze temperatuurspanning (6,38V) zou overeenkomen met 101,69ohm dat normaal een 90,92°C zou zijn.

ik heb het programma verder geschreven en dat de temperaturen genoteerd bij verschillende tellerstanden:



met mijn naaldje PAL in het midden, heb ik wel maar 88°C. daarom heb ik de 90° tellerstand gefotografeerd.

toen ik daarnet de auto startte, was het 14° buiten en duide mijn metertje 11°C aan. ik denk dat dit acceptabel is aangezien die sensor niet zal gebouwd zijn om zulke lage temperaturen exact te meten. of mijn software zit er iets naast onderaan de grafiek (heb maar precies gewerkt van een 40-110°C).

als ik dan nu eens verifieer met deze foto


-dan zou die 312ohm bij mij overeen komen met 54,9°C (mijn teller gaf daar 52° aan dus zit heel dicht in de buurt))
-die 190ohm komt overeen met 71,3°C (mijn teller gaf 70° aan).
-150ohm = 79°C (klopt ongeveer, op 1/4de was het idd rond de 80°)
-en 112ohm zou 88° volgens mijn formule

het was wel eens intressant om met een 'digitale' temperatuurmeter rond te rijden. zowat elke 3-4sec kwam er 1 graad bij (duurde dus wel een 4-6min voor de auto warm gereden was van 11 tot 90°)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote