View Single Post
  #5  
Old 06-08-2015, 13:40
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,878
Default

Je hebt een heel verhaal gemaakt over allerlei constateringen en het vervangen van je thermotijd schakelaar. Ik lees eigenlijk nergens een probleem?

Anyway tot 130 graden olietemp is er niks aan de hand. Hoger kan ook nog goed gaan maar dan komt er een kans dat olie gaat verbranden en dan verliest het zijn smerende eigenschappen.

Over Thermotijdschakelaar die je hebt vervangen;
Thermotijdschakelaar schakelt je fan (vaak in twee standen stand 1 en 2) en rechtstreeks! Dit systeem is 12v continu en niet contact geschakeld (wel gezekerd meestal nummer 1 20A) dus of je motor nu loopt of niet, contact uit of aan maakt niet uit zodra de tempwaarde wordt berijkt wordt de fan aangestuurd.
Als het koelsysteem slecht is ontlucht (luchtbellen) is vaak de reden dat de fan niet wordt aangestuurd. De thermoschakelaar is overigens doodsimpel te testen.

Je olie temp sensor zit op oliefilterhuis (kleintje) die is erg gevoelig voor rijwind. De MFA olietemp moet je echt lezen als een indicatie en is absoluut niet nauwkeurig. Zeer gevoelig voor massa, inschakelen van je lichten kan zomaar 4 graden afwijken in olietemp. Olie temp heeft niks te maken met het schakelen van de fan.

Je water temp sensor ook weer een apart systeem.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
Reply With Quote