Quote:
Originally Posted by Golfzilla
Tja beetje rare vraag die je niet elke dag tegenkomt 
maar ik vraag mezelf af wat het echte nu is van een remdrukverdeler van de achteras van een GTI (dus schijven)
ik snap dat deze een veer aantrekt wanneer de auto beladen word (en wanneer dus de auto inveert), er word een veer aangetrokken die meer druk geeft aan de achterremmen waardoor een belade auto harder remt achter en dus ook makkelijker remt met het hogere gewicht (van de lading)
STEL: ik rij nooit beladen.....en ik haal de veer van de remdrukverdeler....dus dat verdeelblokje laat ik zitten maar ik haal de veer eraf dus het in- en uitveren van de achteras heeft geen nut meer op de verdeler. --->> rem ik dan gewoon altijd zoals een onbelade auto remt (ook al is hij beladen) of verneuk (sorry  ) ik nu heel de verdeling waardoor ik een gevaar op de weg wordt???
het gaat hierom:.......ik heb een Derby achteras (trommels) omgebouwd naar schijven van een GTI (golf 2). maar nu zit ik met die remdrukverdeler....ik wil deze weglaten omdat ik nooit beladen ga rijden met die derby, is dit aan te raden of is dit spelen met je leven?? op de gti as zit een steun voor deze verdeler maar op de derby as natuurlijk niet, vandaar dat ik ff niet weet waar ik deze moet laten.
hoop dat iemand raad weet 
|
Op te antwoorden op de vraag van de thread "het "echte" nut van een remdrukverdeler achteras GTI"
Het heeft niet echt met de belading van de wagen te maken. Akkoord, de belading zal het effect beinvloeden. Maar de lastafhankelijke remdrukreglaar hoort ook te werken wanneer in onbeladen toestand ( alleen in de wagen, geen passagiers, geen bagage). Daarom ben ik zelf niet helemaal overtuigd om deze te vervangen door een statische drukregelaar.
imo heb je het juist verkeerd om. Wanneer de veer aantrekt wordt de instroom naar achteren juist beperkt en juist minder geremed achteraan.
OEM werkt het ding nl dynamisch. enkel wanneer het nodig is. Een vaste uiteraard niet.
Het uiteindelijke doel van dit ding is eigenlijk er voor te zorgen dat je bji zware remacties de achterwielen niet blokkeerd want dat is nefast voor de stabiliiteit. als dat vooraan gebeurd niet zo erg als achteraan, je gaat gewoon rechtdoor. Als dit achteraan gebeurd niet, je wagen gaat neigen verkeerd om te gaan staan.
Het principe eenvoudig uitgelegd is zo:
Een voorbeeldje:
Je gaat zwaar in de remmen, een noodstop (nog steeds lege wagen met enkel jij erin als chauffeur.
Omdat de remkracht on evenredig verdeeld is ( vooraan heb je meer remkracht, dikkere klauwen/schijven) gaat de neus van de wagen sterk naar omlaag ivg met de achteras. Dan trekt de veer de "kraan" toe om minder remkracht toe te laten achteraan omdat het gewicht van heel de wagen op de vooras drukt (remember; neus duikt naar beneden toe) dus nog meer remdruk is vooraan gewenst achteraan dient er zo min mogelijk afgeremd worden omdat de kans tot locken of slippen erg groot is. (er rust immers geen gewicht meer op de achteras)
Met passagiers, bagage vergroot dat effect alleen maar, er gaat immers nog meer dynamisch gewicht naar de voortrein bij zwaar remmen.
Dit ding heeft dus niet alleen nut in beladen toestand. Daarom ook dat dit vervangen door een statische verdeling niet ideaal is. Zeker niet wanneer je geen ABS hebt. En op je secundaire vraag te antwoorden: wanneer je de veer niet aansluit gaat de remkracht achteraan nooit beknopt worden. In theorie is de kans groter dat de wielen achteraan blokkeren bij zwaar remmen.