Die bizarre onbekende reden is vrij simpel. Jou vader heeft veel meer rij ervaring en zal een lagere premie betalen als op jou naam. (gaat om een kleine 1000 euro verschil)
Mijn mening is dat verzekeraars belachelijk hoge bedragen vragen aan jonge bestuurders.
Met een hoop kortingen(bv. 3 maanden gratis) proberen ze je toch te overtuigen om je auto op jou naam te verzekeren.
Mijn ervaring is dat zelfs verzekeraar KBC mij heeft aangeboden om mijn auto te verzekeren op mijn vaders naam, wetende dat ik hoofdbestuurder zal worden. Het enigste wat mijn ouders moesten doen is met de brandverzekering van het huis naar KBC gaan.
Ethias daarin tegen weigerde na telefonisch contact mijn toekomstige auto (+85KW)(Mijn auto heeft 88KW

) te verzekeren op mijn naam. Maar omdat mijn ouders daar verzekerd zijn konden ze me zeggen dat ze hiervoor een uitzondering maakte. Achteraf hebben ze die woorden terug getrokken.
Je kan offertes laten opmaken bij diverse verzekeraars en die tegen elkaar laten "opvechten".
Een vriend van mij heeft 6 maanden zijn rijbewijs en heeft nu een auto gekocht. Ibiza van 20 jaar oud. Zijn vader wil het risico niet nemen (zoals hier boven gezegd) en moet zijn auto op zijn naam verzekeren. Hij betaald nu +1100 euro. Dat zijn bedragen die ik echt veel te hoog vind voor een 20 jaar oude auto met een 1.4 benzine motortje.
Wil je je auto als oldtimer verzekeren, dan kan ik je Marsh aanraden. Je hebt hiervoor geen 1ste auto nodig, ook geen brandverzekering of andere verzekeringen.
Het enigste wat je zijn, is lid van een oldtimerclub. Kosten zijn een kleine 30euro/jaar lid geld, en verzekering is -100euro. Zorg wel dat je een erkende club hebt via BFOV.
Let wel, een oldtimer mag je niet als dagelijks vervoer gebruiken. Zeker geen woon-werk verkeer.
Mijn conclusie(helaas misschien) is dat wanneer je je hier dieper in zal verdiepen, je de Belgische gaten in deze wetgevingen zal vinden.