15-11-2015, 18:16
|
Forum Regular
|
|
|
|
Gefeliciteerd kerel! Leuke MK3 heb je gekocht, ik heb dezelfde maar dan 4 deurs.
1. Loopt de temperatuur stationair wel netjes naar de 90 graden? Zoja, dan is het bijna zeker je thermostaat.
Welke motorcode heb je? Bij het 2 liter 8v blok is het best wel een klote werkje maar het is goed te doen. Als je dan toch de servopomp eraf hebt liggen kijk dan gelijk even of het asje van je waterpomp nog soepel rond gaat. Zo niet kun je die ook gelijk meevervangen. De thermostaat zit namelijk in de onderkant vast van de waterpomp.
Alle kunststofflensjes waren bij mijn 3 ook zo goed als gaar waardoor hier lucht naar binnen kwam (deze ook vervangen, als je toch bezig bent met het koelsysteem).
Het vervangen van de thermostaat gaat het makkelijkste als je de waterpomp helemaal eraf hebt. Je kunt wel het volgende trucje toepassen als je hem wil laten zitten: Passing in de waterpomp vetvrij en droog maken en dan een heel minimaal druppeltje secondelijm op de rand van de thermostaat (4 puntjes). Dan de thermostaat positioneren en nu kan deze niet meer eruit vallen. Nu heb je mooi de tijd en rust om het thermostaathuisflensje erop te zetten inclusief de O-ring. Ik heb hier hele goede ervaringen mee. Anders loop je het risico dat de thermostaat scheef zit en hij alsnog gaat lekken nadat je alles weer in elkaar hebt.
2. Het tankmeter probleem (en tevens misschien ook temperatuur probleem) zou ook te maken kunnen hebben met de spanningsregelaar van de tellerbak zelf. Deze staan erom bekend bij de 3 dat deze ook nog wel eens rare dingen kunnen doen.
Tevens zit de brandstofpomp een makkelijk bereikbare plek achterin.
3. Tip: Zet de voorkant op bokjes en laat de wagen eens onbelast draaien in de 3.
Nu kun je even inspecteren waar het geluid vandaan komt. Het lijkt mij ook in je aandrijflijn te zitten. Kijk tevens even je motorsteunen na (Bij mij ontbrak de achterste motorsteun, schroefdraad was dol). Het vervangen gaat heel gemakkelijk en ze zijn ook heel goedkoop te verkrijgen in Duitsland. Enige lastige is de 3e steun op de versnellingsbak.
Heb je een 2E motor?
|