View Single Post
  #11  
Old 31-12-2015, 13:17
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,355
Default

ik heb een GTI gehad met 350.000 km op de teller..daar was de kop zeer zeker nog nooit afgeweest..83er met dx..
was wel bloedjesnel en had zo´n beetje dezelfde symptomen..als ik even voor een stoplicht had gestaan en optrok was alles blauw..ook die olielucht hing er dan in..
al had ik meer het idee dat het meer carterventilatie was die door de kachel naar binnen kwam
1 liter op 1200 km is inderdaad vrij veel..
bij een 83er die ik in 1992 kocht met 120.000 echte kilometers op de klok ,hoefde ik tussen de oliewissels bij 10.000 nooit het oliepijl te checken...ging niks af..
een DX kun je theoretisch uit een vliegtuig gooien ,dan plankgas mee naar zuidafrika rijden met 2 ton steenpuin erachter..tussendoor nog een paar rondjes Ring rijden en
na het weekend gewoon weer voor woon/werk gebruiken..

ik zou ,al kan ik niet in jouw portemonnee kijken,er de kop gewoon aftrekken..en die gewoon laten reviseren..hoogstwaarschijnlijk zijn de klepseals hard geworden over tijd ,en door weinig te rijden..
gelijk nieuwe koppakking er tussen ,ben je daar ook vanaf..tevens weet je dan gelijk hoe de kleppen eruit zien..
die willen ook nog welleens verkolen door olieverbruik ,mis je op den duur ook vermogen mee..
onderblok zou ik me niet druk zo over maken...echt zelden dat zo´n blok lagert of klappert door pistonslap..ofdat de zuigerveren zo ver heen zijn dat hij gaat verbruiken..
de DX is later nog grotendeels gebruikt voor de 16v´s door VW,en ook de 1,8t´s zijn er aan verwant
is echt geen rommel..
Reply With Quote