update:
ik had nog gekeken om het groene deksel eraf te wippen, maar dat zit bij die 4bak die er in zat net wat anders. (verder niet meer naar gekeken omdat ik toch sowieso de 5 bak wil monteren

)
vanavond begonnen met de bak te demonteren, ging vrij makkelijk na dat ik de complete motorsteun ( versnellingsbak zijde ) ook had gedemonteerd.
op dat moment zag alles er vrij normaal uit, tot dat ik het vliegwiel, de koppelingsplaat en drukplaat had gedemonteerd...
toen zag ik namelijk het volgende:
van de 6 bouten waar de drukgroep mee vast zit op de krukas, waren er 2 al zo'n 5 mm los getrild, en op 2 na, kon ik ze allemaal met de hand eruit draaien
gezien de staat van de koppeling verwacht ik dat deze ooit in het verleden is vervangen, en ze de boel dus niet heel vast hebben aangedraaid zegmaar
het lijkt mij in ieder geval sterk dat deze bouten door een andere oorzaak zijn los gekomen..
morgen een nieuwe koppelingset, druklager, krukas keerring (die lekt namelijk wat) en loctite halen, en indien nodig de prise as keerring (zolang deze er goed uit ziet en niet lekt, laat ik m lekker zitten ...