De huidige golf is een 88'er golf 1.6D en de plaatwerk donor is een 91'er 1.3 benzine.
een benzine omkeuren naar een andere benzine (1.3 naar 1.8 bv) lukt in belgie met veel miserie op voorwaarde dat die 1.8 dan ook zo officieel bestaan heeft.
een auto ombouwen naar andere brandstofsoort lijkt mij niet te kunnen.
daarentegen is mijn diesel belastingsvrij, en die donorauto nog niet. in belgie hebben ze ook de nieuwe vergroende fiscaliteit ingevoerd.
deze 1.3 zou nu 218€ inschrijfbelasting en 266€ wegenbelasting kosten hetgeen op bijna 500€ zou komen.
nu vanaf juni is die belastingsvrij en kost die nog 41€ inschrijf en 35€ wegenbelasting.
ECHTER zijn ze in belgie het belastingsvrij van oldtimers ook aan het aanpassen en gaat de leeftijd vermoedelijk dit jaar al opgetrokken worden naar 30jaar. dat zou betekenen dat ik dus 5jaar extra belasting moet betalen voor dat ding (1800€ kost op 6jaar tijd voor die dus oldtimer wordt).
voor oldtimers die al ingeschreven waren vóór 2016 zouden wel nog in het oude statuut oldtimer blijven vanaf hun 25. (waar mijn golf dus bij hoort).
mijn huidige diesel zou de komende 6jaar dus 210€ kosten (6x 35€).
voor 1600€ kunt ge al eens wat werk verzetten. bijkomende verbruikt mijn diesel ook maar 4,4L gemiddeld (1:22) en zal die benzine nog een pak meer kosten (ik doe zo een 30 000km/jaar

).
zou ik het doen zoals het hoort, moet ik die keiharde donor uit elkaar slijpen om een half rotte op te lappen, en dat zou ook zonde van het werk zijn.
had ik die donor 2maand eerder gehad, had ik die gewoon zo ingeschreven mee rondgereden om vanaf volgend jaar (dit jaar dus) dan belastingsvrij te zijn