View Single Post
Old 20-03-2016, 13:47
M@rco-t M@rco-t is offline
Forum Newbee

Vrijdagochtend de auto gebracht richting het garagebedrijf. Bij aankomst liet de monteur al weten een nieuwe kettingspanner te hebben gehaald voor het geval dat....

Hoewel ik dacht en van mening was dat de ketting gecontroleerd zou worden is dat niet het geval geweest. De auto werd aan de computer gehangen en apart aangesloten op een laptop waar de timing van de motor werd bekeken voor het geval de boel niet op tijd stond. Hier bleek echter geen probleem mee te zijn.
Daarna heeft hij een kap verwijderd om de spanner te zien. Deze bleek niet heel ver uit te steken wat wel het geval zou zijn als er meer speling/rek in de ketting zou zijn. Daarna is de spanner gedemonteerd. Deze voelde echter goed aan qua weerstand en terugslag. Toch besloten om de nieuwe te plaatsen.
Op de foto is overigens te zien dat het nieuwe type er al op is gezet in 2013.

De monteur gaf aan dat ondanks dat de timing goed stond en de spanner nieuw was het niet onwaarschijnlijk was dat de ketting heel iets rek had maar misschien wel binnen de marge zat. Om dit te constateren was meer tijd en demontage tijd nodig en daar was vandaag geen mogelijkheid voor. Hij adviseerde me om dit eerst te testen en anders direct contact met hen op te nemen, om dan als nog naar de klacht te gaan kijken.

Helaas het mocht niet baten ondanks de nieuwe kettingspanner is de ratel bij de koude start nog steeds aanwezig.

Om de speling op de ketting te meten moet daar de ketting voor gedemonteerd worden of is daar speciaal gereedschap voor nodig?

Aankomende week maar weer even contact opnemen met de garage echter vraag ik mij af of bij de huidige diagnose ik wel recht heb op het vervangen van de ketting binnen de bovaggarantie. Heeft daar iemand een idee over?
Reply With Quote