View Single Post
  #1  
Old 19-05-2016, 14:11
HanM HanM is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2016
Posts: 3
Default Hoge co cabrio 1.8 1991

Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, maar nu heb ik jullie hulp toch echt nodig.
Afgelopen week heb ik naar lang twijfelen een golf cabrio gekocht.

1991 2h 1.8 blok.

Bij de APK kreeg ik te horen dat de co wel erg hoog was. (8.5%)
Hij was bij deze dus ook afgekeurd. In de hoge toerentallen was er geen probleem, de hoge co waardes waren alleen bij stationair lopen.
Het motortje loopt ook een beetje onregelmatig in stationair, het toerental is ook relatief laag +-850rpm

Ik ben gaan lezen op dit forum en heb al een hoop zelfde soort gevallen gezien. Daarnaast heb ik dus ook al een heel hoop tips uit deze threads al opgevolgd.

Lambda sonde: Deze lijkt ok, met connector erop fluctureerd de spanning tussen 0.1 en 0.8v

Stappenmotor: Deze heb ik losgehaald en schoongemaakt, de zuiger beweegt alleen sluit deze naar mijn mening niet helemaal af. Als ik er op blaas stroom er een heel klein beetje lucht doorheen. Wanneer ik m aansluit schakelt deze helemaal open en laat ie alles door.
Naar mijn inziens zou dit klein beetje lek geen kwaad kunnen, maar graag jullie proffesionele mening erover

Temperatuur sensor: De sensor van de temperatuur lijkt netjes te werken. Bij een koude motor heb ik een hoge weerstand. Bij een hete motor zakt deze. In een ander topic had ik gelezen dat de weerstand ongeveer 112 ohm moet zijn bij een hete motor.
Bij mij is deze 220 ohm bij een hete motor.

Wanneer ik de stekker loshaal dan valt mij op dat de motor hoger in toeren gaat lopen en dat deze mooier constant loopt.
Mijn eerste conclusie was dan ook dat wellicht deze temperatuur sensor de oorzaak zou zijn. Om dit te testen heb ik de weerstand van de display sensor gemeten en deze gaf ongeveer 100 ohm. Als ik de blauwe stekker op de zwarte zet merk ik jammer genoeg geen verbetering.

Kan iemand uitleggen hoe het komt dat de motor beter loopt als ik de blauwe stekker loshaal. Het toerental gaat dan iets omhoog naar +-1050 rpm


Wat zou ik zelf nog kunnen meten en/of testen om verder te komen?
De auto rijdt voor de rest prima, motortje trekt lekker door en hapert niet.

Groeten
Han

Edit: Auto heeft geen katalysator
Reply With Quote