Thread: Jbm
View Single Post
Old 31-07-2016, 14:17
JBM JBM is offline
Forum Regular

Tijd voor een update!

In de tussentijd weer wat dingetjes gedaan aan de MK2.

- Distributieriem, waterpomp + dynamosnaar vervangen
(Originele riem lag er nog op)
- Bougiekabels vervangen
- KVS tempsensor Febi vernieuwd (Preventief)
- KVS vervangen (De oude stamde uit 2006 )
- Motorsteunen vervangen (Voorste en rechtsachter)
- Marvell Mystery oil toegevoegd aan motorolie (1/5e deel)
- Bobine vervangen
- Interieurfilter geplaatst (Wel zo fijn)

De 5bak gaat er ook zo snel mogelijk onder. Ik heb nu bijna alle onderdelen bij elkaar en dan kan de AKW bak eraf.. Het geluid uit de bak is niet veel erger geworden maar vooral heftig zodra je van de autobaan af komt. Heb nu vakantie dus ik hoop hem zo snel mogelijk te kunnen monteren.

De Marvel mystery oil is wel een leuk verhaal: Een vriend van mijn vader die in de vliegerij zit gebruikt het al jaren voor al z'n motoren (Van grasmaaier tot sportvliegtuigje) Ook is hij importeur van het goedje en had hij m'n pa 2 flesjes meegegeven om te proberen. Ik kon het natuurlijk niet laten om het spul te proberen in de Golf. De bedoeling is dat je dit spul vervangt voor 1/5e van de oliecapaciteit. Bij mij dus ongeveer 0,8 liter. De mystery oil zou de motor langzaam maar zeker reinigen van binnen en zorgen voor een nog betere smering inwendig. Wel is het zo dat het de olie ook lichtjes dunner maakt. Stel dat je met 10W40 gaat rijden zorgt dit spul ervoor dat de eindviscositeit eerder bij 10W30 ligt. Opzich niet echt een probleem aangezien ik het idee heb dat de hydrostoters het wel zeer op prijs stellen Nu 200 km gereden met de toevoeging en geloof het of niet; het blok klinkt gezonder en stiller dan ooit. Rij nu ongeveer al 3000km met 10W40 van de Action, en nu dus 200 km met die marvel erbij. De bedoeling is om nog 2000 km te rijden ongeveer met de action olie + toevoeging. Hierna vervang ik de olie + filter voor Eurol Turbosyn 10W40. Heb samen met een vriend de beste ervaringen met deze olie (in tegenstelling tot Castrol bijvoorbeeld).

De marvel kun je ook toevoegen in de tank om de leidingen te reinigen + smeren (Brandstofpomp en dergelijke). Hier moet je wel mee oppassen, als je teveel gebruikt kan er misschien iets fout gaan met de papieren filter in je brandstoffilter.

Er zijn ook veel mensen die altijd met deze toevoeging rijden en erbij zweren. Volgens mij is dat geen probleem voor je motor alleen moet je het oliewisselinterval vervroegen omdat deze toevoeging het blok schoonmaakt van binnen waardoor de olie iets eerder aan vervanging toe is
Wel een aanrader moet ik zeggen! (Terwijl ik eigenlijk anti additief ben)
Voor mij zijn er dus 2 additieven die dus wel echt werken:

- marvel mystery oil
- ATP Reseal 205 (Ook zeer goede ervaringen mee)

Dat was m wel weer
Reply With Quote