
16-10-2016, 13:27
|
Postwhore
|
|
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
|
|
In de tijd dat de 1600 TD gebouwd werd, had men volgens mij nog niet heel veel verstand van turbo's .. of men had overwegingen die ik niet kan begrijpen..
Maar het komt er op neer dat de gekozen turbo te groot is. Hij doet niets in de lage toerentallen, en begint pas laat, vanaf 3000 RPM of zo te spoelen.. en dan zou je denken "yessss, powahhh!".. maar dan gaat het motortje stuk, dus bijzonder veel boosten moet je ook niet..
En een 1.9 TDI turbo, van een 1Z bijvoorbeeld, is een klein dingetje.. begint bij de 1.9 al vanaf 1700 RPM of zo te spoelen. En met de kleine turbo kun je best veilig 1.2 bar op een 1Z draaien, dus dat lukt al helemaal makkelijk op de 1.6.
Ik heb helaas geen ervaring in het echt met het ombouwen, maar ik heb wel zelf die GTD met de originele grote turbo gereden, en ik weet bijna zeker dat het echt beter zou gaan met een kleinere turbo.
Als het goed is, kun je gewoon het uitlaatspruitstuk met turbo overzetten. Uitlaat aanpassen en voila. Aansturen van wastegate is niet echt moeilijk, gewoon wat slangetjes en misschien een "bleed valve" of zo.
|