09-11-2016, 17:55
|
 |
Forum junkie
|
|
|
|
letten op de toerenteller is eigenlijk de enige mogelijkheid om dit te checken, al reageert die bij een 6n minder heftig dan bij een oudere polo.
Die dingen zijn trouwens wel te controleren. Maar alleen als de motor helemaal niet meer start doordat de hallgever geen signaal meer geeft.
Bekend probleem van de hallgever is trouwens interne kortsluiting als de ontsteking eenmaal warm is.
Daarom gebeurt zo'n uitval vaak na langdurige belasting (snelweg). Echter dan zou die niet direct weer te herstarten moeten zijn, na een paar minuten wel weer (ontsteking iets afgekoeld)
Aangezien het bij jou vooral gebeurt met het intrappen van de koppeling zou ik eerder aan een valse lucht probleem denken waardoor de mengselvorming niet in orde is.
Feit dat de motor onregelmatig stationair blijft lopen na een nieuwe gasklep (en ik ga er daarbij van uit dat ze zo slim zijn geweest om die gasklep opnieuw in te leren) ondersteund dit.
Valse lucht kan door veel verschillende dingen veroorzaakt worden. Meestal is dit wel te controleren door de luchtfilterbak te demonteren en vervolgens op verdachte plekken (zoals de rembekrachtiger en de vacuumslangen) met draaiende motor lichtelijk remmenreiniger te spuiten om te controleren of de motor er op reageert (indien ja heb je je lek gevonden)
Deze motoren hebben echter een kunststof inlaatspruitstuk dat nog wel eens wil scheuren vanwege het steeds warm en koud worden van de motor (thermostaathuis heeft hetzelfde probleem) Dus das ook een mogelijkheid.
Ook pakkingen kunnen een probleem zorgen.
Als je een beetje een lekke uitlaat hebt voor de lambdasonde, kan dit ook een mengselprobleem veroorzaken.
Contactblokje is inderdaad ook een mogelijkheid, maar omdat het je vaak gebeurt met koppeling intrappen lijkt me dat niet de oorzaak. Overigens is die makkelijk te testen door een nieuwe op de stekker te monteren en dan te gaan rijden (hoef je nog niet gelijk de hele rambam te demonteren)