View Single Post
  #5  
Old 23-11-2016, 22:24
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 270
Default

De cilinderkopbout heeft inderdaad een draad van M11 maar een XZN/spline/veeltand/12tand bitmaat van M12.

Cilinderkopbout (ELRING, 819.817)
Sleutelwijdte: X - M 12
Schroefkop-/moerprofiel: Binnen veeltandig
Lengte (mm): 96
Spoed [mm]: 1,5
Schroefdraadmaat: M 11

Voor de XZN dob/bit heb ik een voor een 3/8" dopsleutelratel gekocht. Ik denk niet dat de 1/2" versie in de behuizing van de cilinderkop past. Die is dan te dik (?).

De geleende momentsleutel voor de aandraaimomenten van kopbouten was helaas wel 1/2" en moest dus een adapter kopen om van 1/2" stift (momentsleutel) naar 3/8" (xzn bit/dop) op elkaar aan te sluiten.
Voor de 180 graden extra draaimoment (na de fases met de momentsleutel 40 & 60 Nm.) een ijzerdraadje gebruikt. De kracht hiervoor viel me erg mee!

Het moeilijkste van de cilinderkoppakking vervangen was de bout van de nokkenaspoelie losmaken. Dat koste me 2 dagen en een kans dat het boutje van de distributieriembehuizing achter de nokkenaspoelie kon afbreken. Die werd gebruikt (met een dop) als tegenhouder/stopper om de krukaspoeliebout los te maken.
Een volgende keer zou ik daarvoor een stopper/tegenhouder maken die direct in de gaten van de nokkenaspoelie wordt gehouden en bv. op de grond steunt. Of de waterpomp demonteren en de distributieriembehuizing aan de nokkenas laten zitten.
Reply With Quote